Jubel over montørordning
En maritim montørordning er nu en del af den erhvervs- og iværksætterpakke, som regeringen søndag aften indgået en med Dansk Folkeparti og Radikale Venstre.
Og det glæder ikke overraskende Danske Maritime, som længe har arbejdet for montørordningen.
- Det er årets vigtigste nyhed set med den maritim industris briller. Vi har som branche kæmpet i årevis for, at danske virksomheder, der sender maritime montører ud på skibe ude i verden for at installere eller servicere udstyr, får samme rammevilkår som sejlende søfolk, så de kan konkurrere på lige fod med de montører, der bor i andre lande med lavere skatter og lønninger, siger administrerende direktør Jenny N. Braat, Danske Maritime, i en pressemeddelelse.
- Vi ser frem til i den kommende tid, i fortsat nært samarbejde med Erhvervsministeriet, at fortsætte med at afdække i forhold til EU, hvordan en maritim montørordning kan sættes sammen i forhold til statsstøttereglerne. Det føler jeg mig sikker på vil lykkes, fortsætter hun.
Sårbart erhverv
Maritime montører er typisk ingeniører, maskinmestre eller faglærte, som arbejder globalt og med kort varsel kan træde til og afhjælpe tekniske problemer eller udføre vedligehold på skibe over hele verden.
Der findes i dag ca. 3.000 maritime montører, og det relativt lave antal gør den danske maritime industri særligt sårbar, hvis flere virksomheder vælger at flytte disse funktioner ud af Danmark. Montørerne har betydning for potentielt tusindvis af danske maritime arbejdspladser – særligt fordi de bringer deres globalt indhentede viden, data og erfaringer om skibe og deres udstyr med sig hjem. Maritime montører er på den måde en vigtig fødekilde til den innovative og udviklingsbaserede del af den maritime industri, som Danmark er internationalt kendt for.
Den viden, som de maritime montører indhenter, bruges i dag direkte i innovationen og til udvikling af nye produkter og services i Danmark. Frygten er derfor, at den maritime industris innovation og udvikling som et næste trin i konkurrencen forsvinder, hvis montørernes opgaver forsvinder permanent ud af landet.
Vækstteamet for Det Blå Danmark har blandt andet forslået at en maritim montørordning, som vil betyde, at danske maritime montører omfattes af en lignende ordning, som en dansk skibsbesætning er omfattet af, når de befinder sig i internationalt farvand. Det vil betyde, at danske montører kan konkurrere med udlandet, samtidig med at Danmark fortsat får glæde af den viden, som de maritime montører bringer med hjem.
Selektiv støtte imod EU-regler
Det er denne eller en lignende ordning, der nu - ifølge i regeringens erhvervspakke - vil blive arbejdet for at indføre i Danmark.
Det er dog tvivlsomt, om montørordningen vil blive godkendt af EU-Kommissionen, som ifølge Erhvervsministeriet har vurderet, at skatterabatten ikke er forenelig med reglerne om statsstøtte. Det skyldes, at der vil være tale om selektiv støtte - det vil sige støtte, der retter sig mod én sektor frem for andre.
For bare to uger siden tilkendegav erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) da også, at han langt fra er sikker på, at montørordningen kan realiseres.
- Jeg er meget positiv over for at indføre en maritim montørordning, men vores vurdering er, at EU-Kommissionen ikke vil godkende den. Og derfor ser det ikke særlig positivt ud i forhold til at få ordningen indført, sagde ministeren til Søfart.
Aftaleteksten om montørordning, som kan læses på Finansministeriets hjemmeside, er: "V.6 Montørordning Den danske maritime industri er på forkant i produktionen af avancerede og energieffektive løsninger til både danske og udenlandske skibe samt maritime virksomheder i hele verden. Centralt herfor er de skibstekniske medarbejdere – montører – som installerer og vedligeholder tekniske systemer og udstyr om bord på skibene. De maritime montører er underlagt særlige arbejdsvilkår, der fordrer, at de ofte sejler med om bord på skibene og udfører deres services, mens skibet er i drift. Der er som opfølgning på anbefalingen fra Det Blå Vækstteam iværksat en dialog med EUKommissionen om mulighederne for en maritim DIS montørordning eller en tilsvarende ordning, som styrker de maritime virksomheders globale konkurrenceevne En maritim montørordning eller en tilsvarende ordning vil skulle godkendes i henhold til EU's statsstøtteregler. Der afsættes en ramme på årligt 100 mio. kroner til indførelse af en montørordning. Rammen finansieres af en yderligere reduktion af erhvervsfremmeindsatsen udover de forudsatte 150 mio. kroner. Hvis drøftelser med EU-Kommissionen indebærer, at ordningerne ikke kan gennemføres, vil reduktionen af erhvervsfremmeindsatsen blive fastholdt på 150 mio. kroner" |