23948sdkhjf

Kinesisk ja til Hamburg Süd-overtagelse

Vigtig milepæl rundet, da de kinesiske myndigheder i sidste uge godkendte Maersk Lines overtagelse af konkurrenten Hamburg Süd

Maersk Lines køb af Hamburg Süd er rykket en godkendelse nærmere, da de kinesiske myndigheder har nu godkendt handlen.

Dermed er en af de vigtigste forhindringer ryddet af vejen for kæmpeopkøbet.

Kinas ’ja’ til den 3,7 mia. euro store handel kommer dog med en række krav. De er som følger:

- Maersk Line må ikke indgå nye alliancer, vessel sharing agreements (vsa), på det tyske rederis hovedrute mellem Fjernøsten og Sydamerika i fem år efter opkøbet.

- Maersk Line skal opsige Hamburg Süds nuværende vsa-aftaler på hoveruten mellem Asien og Sydamerika.

- I fem år efter handlen forpligter Maersk Line sig til ikke at indgå nye alliancer på sine hovedkonkurrenter.

- Maersk Line skal i en periode på tre år at reducere de to rederiers samlede kapacitet af reefercontainere mellem Fjernøsten og Sydamerikas vestkyst. Kapacitetsreduktionen er fra det nuværende niveau, hvor de to rederier sidder på en andel af den samlede kapacitet på 45-50 pct. til et niveau på 34-39 pct.

Tilfreds chef
Maersk Lines driftsdirektør, Søren Toft, siger i en skriftlig erklæring:

- Det er meget tilfredsstillende, at vores overtagelse af Hamburg Süd nu er godkendt af de kinesiske myndigheder. Kina er et vigtigt marked for os, og vi er stærkt overbevist om, at den foreslåede erhvervelse af Hamburg Süd vil gøre os endnu mere attraktive overfor de lokale kunder.

Tidligere har de sydafrikanske konkurrencemyndigheder godkendt Maersk Lines køb af Hamburg Süd. Også USA, Australien, EU, Mexico, Tyrkiet, Japan, Ecuador og Brasilien har sagt OK for handlen.

Det store opkøb blev offentliggjort tilbage i december sidste år, og siden er flere og flere detaljer kommer frem. Fx at Maersk Line betaler 3,7 mia. euro, svarende til 27,5 mia. kroner, for Hamburg Süd.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11