EU presser IMO på udledninger
Efter længere tids tovtrækkeri mellem EUs medlemslande, Europa Parlamentet og EU Kommissionen nåede parterne i går torsdag til enighed om en aftale om klimakvoter. Aftalen er midlertidig og beskriver, hvordan systemet med klimakvoter (ETS) skal fungere efter 2020.
Det er relevant for skibsfarten, da det fra starten var et stærkt ønske fra Europa-Parlamentet at inkludere skibsfarten i kvotesystemet fra 2023 i tilfælde af utilstrækkelige fremskridt i IMOs eget arbejde med sin CO2-strategi.
- EU sender et stærkt signal til IMO om, at de skal levere samt at ’handlinger’ betyder meget mere end at skakke. Hvis IMO fejler, så har Europa et ansvar overfor sine borgere om at sikre, at alle sektorer bidrager til at sikre det globale klima, og at shipping ikke er undtager, siger Faig Abbasov fra interesseorganisationen Transport & Environment ifølge World Maritime News.
Den nye aftale EUs organer imellem kan ses i lyset af, at EU-landene menes at ville indtage en ledende rolle på FN-klimamødet, hvor der skal sikres en udmøntning af Paris-aftalen fra 2015.
Dansk rederiglæde
Det har hele tiden været en prioritet for Danske Rederier at få rettet op på Parlamentets krav om EU-enegang i strid med forhandlingerne i IMO. Det lykkedes med den nye aftale, som giver IMO ansvaret til at komme med en ambitiøs aftale i 2023. Først herefter vil EU skulle sætte ind, hvis der ikke sket er tilstrækkelige fremskridt.
- Vi er meget tilfredse med, at de to processer nu er tilpasset hinanden i stedet for, at EU skulle kortslutte det igangværende IMO-arbejde. Så vi vil gerne kvittere for, at EU her har fundet den rette linjeføring, siger Casper Andersen, EU-chef i Danske Rederier.
Deadlines for IMO’s arbejde med en global klimastrategi April 2018: Vedtagelse af en indledende strategi for omfattende emissionsreduktioner fra skibe. Herunder fastlæggelse af ambitionsniveauer og korte, mellemlange og langsigtede tiltag Forår 2023: Vedtagelse af en revideret strategi. |