23948sdkhjf

Liberalisering af lodserne truer mindre danske havne

Næstved hårdt ramt af nye takster og flytter havnen ud af byen

Stærkt stigende lodspriser kan true en række mindre havne på eksistensen. Det forudser Danske Havne efter at det statsejede lodsvæsen Danpilot er på vej mod en liberalisering og dermed forsvinder den indirekte statsstøtte til havne med en lang og kringlet indsejling. 

Det skriver DR Sjælland.

- Ved at priserne stiger på havnelodsningerne vil der være havne med lodspligt, der rammes af voldsomme prisstigninger og det rammer især mange mindre danske erhvervshavne, siger Policy Advicor i Danske Havne, Eva Fiil Nielsen.

Lodspriser på himmelflugt
Især Næstved Havn er truet på grund af den 11 kilometer lange indsejling fra Karrebæksminde og ind til Næstved. Det har sendt lodspriserne på himmelflugt og det kan mærkes på kajkanten, siger direktør i Næstved Havn, Jesper Møller Petersen.

- Når vi forhandler med vores kunder er det ofte de sidste 25-ører vi forhandler om og når lodsen så kommer og hæver prisen med 3.000 kroner pr. skib, så vil vores kunder naturligvis kigge efter andre havne uden lodspligt, siger havnedirektør Jesper Møller Petersen.

Næstved flytter havnen ud af byen
Samtidig har Næsted Havnebestyrelse netop varslet udflytning af havnen i Næstved til industriområdet Ydernæs for enden af Kanalen, siger havneudvalgsformand Per Sørensen fra Socialdemokratiet.

- Det vil gøre det mere attraktivt at bruge havnen og samtidig kan vi forvandle havnearealer midt i byen til glæde for byens borgere, siger havneudvalgsformand, Per Sørensen (S).

Vordingborg Havn vækster vildt
Mens Næstved Havn hænger med molen er der anderledes optimisme i Vordingborg, hvor kommunen i parløb med grovfodergiganten DLG er i gang med en kæmpe udvidelse af byens erhvervshavn.

Samlet set investerer Vordingborg Kommune 170 mio. kroner i mere havn med større dybgang, mens DLG er i gang med investeringer for 200 mio. kroner på havnen, som Vejdirektoratet netop har udpeget som produktionshavn for den kommende Storstrømsbro.

- Vi havde valget mellem ikke at gøre noget og se havnen langsomt gå til grunde eller investere i dybere søgang og plads til større skibe. Det har vi gjort og nu fået belønning for, siger havnedirektør Jan Michelsen.

Med de massive investeringer på Vordingborg Havn vil havnen kapre kunder fra andre sjællandske havne - ikke mindst trafikken af korn og foderstoffer vil komme Vordingborg til gode, forudser Jan Michelsen

Også Kalundborg Havn er i gang med en større udvidelse med byggeriet af en helt ny havn ved Asnæsværket.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094