Brugte miljøskibe kan ende som millionregning
Tilbage i 2013 tabte flere danske værfter kampen om at bygge skibene til Miljøstyrelsen til et engelsk værft. Men skibene blev aldrig bygget.
Det skriver DR P4 Fyn.
Kort tid efter, at det engelske værft havde fået opgaven, krævede værftet ifølge Miljøstyrelsen en ekstra betaling på 20 procent for at bygge skibene. Det førte til, at forhandlingerne med værftet ophørte.
I stedet valgte Miljøstyrelsen at købe to brugte fartøjer i England.
Den beslutning ser nu ud til at koste skatteborgerne et tocifret millionbeløb her i Danmark.
En ny opgørelse fra Miljøstyrelsen viser, at skibene, for at kunne opfylde Miljøstyrelsens og Søfartsstyrelsens krav, skal ombygges for mere end 20 mio. kroner for at kunne sejle under danske regler.
Dermed ender den samlede pris - inklusiv advokat- og konsulenthonorarer - på det dobbelte af, hvad blandt andet de danske værfter kunne levere nye skibe til.
Læs artiklen på DR her:
Læs også:
Naturstyrelsen køber to offshore vind-katamaraner i England
To tidligere offshore vind-katamaraner skal afløse fem mindre fartøjer hos Naturstyrelsen
Sagen kort: I 2013 sender Miljøstyrelsen bygningen af to miljøovervågningsskibe i udbud. Et engelsk værft vinder opgaven, men kræver efterfølgende 20 procent mere end aftalt. Miljøstyrelsen vælger derfor at annullere udbuddet og køber i stedet to brugte fartøjer, som ankommer til Svendborg i efteråret 2015. Efterfølgende viser det sig, at skibene bliver betydeligt dyrere at ombygge end først budgetteret. Miljøstyrelsen har siden udarbejdet et nyt sæt specifikationer på en ombygning af skibene og afventer pt. en vurdering af, om det er økonomisk bedst at ombygge skibene, eller om der skal være et nyt udbud af helt nye skibe. |