Seaintel: Mega-skibe er fremtiden på Asien-Europa ruterne
I ordrebøgerne er der 90 containerskibe på mere end 14.000 TEU, som skal leveres i løbet af de næste tre år. Mega-skibene vil betyde, at 88 procent af fartøjerne på Asien-Europa ruterne overskrider 14.000 TEU, når vi kommer til 2020. Det vurderer analysehuset SeaIntel.
- Asien-Europa er allerede tæt på græsne for, hvad handelsruterne kan ventes at absorbere frem til 2020 i forhold til fartøjer. Yderligere bestillinger i +18.000 TEU-kategorien vil højst sandsynligt resultere i overskydende kapacitet, skriver Seaintel.
15 ugentlige services vil ifølge Seaintel være nok til at dække Asien-Europa handlen, hvis man antager en 5 procent sigtning i efterspørgslen de kommende tre år samt samme udnyttelsesgrad som i 2017. Med andre ord kan hver af de store alliancer blive tvunget til at nedlægge en af deres nuværende services permanent, lyder det.
Ydermere vil det kræve 165 containerskibe. Med dagens ordrebøger vil der være en flåde på 125 containerskibe med over 18.000 TEU ved udgangen af 2020. Snævert set vil der dermed ikke være plads til at indfase yderligere 40 fartøjer på over 18.000 TEU i Asien-Europa ruterne.
Tilgangen tager ikke højde for, hvilke konsekvenser det vil få for Middelhavs-handlen, at der bliver flyttet yderligere fartøjer på 14.000-17.000 TEU til området.
- Naturligvis kan 18.000+ TEU fartøjer også indfases direkte til Middelhavshandlen, der er intet, som forhindrer dette scenarie. Fra det perspektiv er der intet i vejen for flere ordrer på 18.000+ TEU tonnage. Men det vil forværre problemerne med forskubbelse, siger Alan Murphy, CEO i Seaintel.