23948sdkhjf

Ny Storstrømsbro skal bygges ved Vordingborg Havn

Et italiensk konsortium er blevet udpeget som totalentreprenør på den nye Storstrømsbro, der har et samlet budget på cirka fire mia. kroner

Vejdirektoratet har netop valgt entreprenør til den omfattende opgave med at bygge den nye Storstrømsbro. Valget er faldet på et joint venture bestående af Itinera, Condotte og Grandi Lavori Fincosit med Seteco Ingegneria som underrådgiver. Det oplyser Vejdirektoratet i en pressemeddelelse:

Det vindende joint venture består tre italienske entreprenørvirksomheder og en italiensk brorådgiver. Desuden har man benyttet det danske firma EKJ Rådgivende Ingeniører. I alt fire joint ventures bød på opgaven, der er på ca. 2,1 mia. kroner.

Produktion ved Vordingborg Havn
Det valgte joint venture har som en central del af projektet placeret sin produktion af broens elementer på Masnedø - tæt ved Vordingborg Havn og det kommende byggeri. Arealet, som ligger hvor Masnedø Gartneri har til huse i dag, er blevet eksproprieret i forbindelse med projekteringen af den kommende bro.

Vejdirektoratet havde desuden peget på Nakskov Havn som en mulig placering af elementproduktionen, men i sidste ende har det været op til de bydende at beslutte placeringen. Således havde et enkelt joint venture peget på Polen som et muligt produktionssted, mens de tre øvrige havde enten Masnedø eller en kombination af Polen og Nakskov Havn i spil.

Arbejdsarealer forberedes
Vejdirektoratet forventer at underskrive en kontrakt med vinderen inden årets udgang. Derefter begynder planlægningen af de store arbejdsarealer og produktionshavnen på Masnedø, før byggeriet af broen kan gå i gang i efteråret 2018.

Fra december begynder Vejdirektoratet nedrivningen af Masnedø Gartneri, så arealet er klar til entreprenøren.

Storstrømsbroen forbinder Sjælland med Falster via Masnedø og indgår som en central del af opgraderingen af jernbanestrækningen mellem København og Rødby og videre til Femern Bælt-forbindelsen. Broen bliver med sine 4 km i længden og 100 meter i højden Danmarks 3. største bro efter Øresundbroen og Storebæltsbroen.

Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2022 og jernbanetrafikken i 2023. Den samlede pris for projektet inklusiv nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro er cirka 4,1 mia. kroner.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094