Næsten normalt hos Mærsk efter cyberangreb
A.P. Møller – Mærsk har stort set fået forretningen på ret køl igen efter det store cyberangreb, der i sommers lagde store dele af koncernen ned. Det oplyser oplyser Adam Banks, chef for IT i A.P. Møller - Mærsk, til Berlingske.
Mærsk og cyberangrebet Stort cyberangreb rammer Mærsk-koncernen |
- Vi har arbejdet med at genopbygge og styrke alle de berørte områder af vores IT-infrastruktur. Vi har kun reinstalleret systemer, når vi er sikre og modstandsdygtige nok mod nye angreb. I nogle tilfælde har det krævet et redesign af vores IT, skriver Adam Banks til avisen.
Strategien om digitalisering af forretningen er ikke blevet påvirket af sommerens hændelser, understreger han også.
Computervirussen – malware døbt Petya – ramte A.P. Møller – Mærsk sidst i juni. Det globale mail- og telefonsystem blev lammet, Maersk Line kunne ikke modtage ordrer, og hos APM Terminals skulle opgaver mange steder klares uden digitale hjælpemidler.
Hændelsen ventes ifølge tidligere udmeldinger fra Mærsk at koste 1,3 – 1,9 mia. kroner.