23948sdkhjf

Havneloven på tapetet ved skibsmæglernes årsmøde

Danmarks Skibsmæglerforening så nærmere på den forestående ændring af havneloven ved foreningens årsmøde og generalforsamling i Middelfart den 28. september

Ifølge formanden for Danmarks Skibsmæglerforening, Tonny Dalhøj Paulsen, forventes revidering af havneloven, at kunne få konsekvenser for bl.a. Skibsmæglerforeningens medlemmers virke i og omkring havnene i Danmark.

I panelet til at diskutere Havneloven, var Jakob Ullegård, direktør hos Danske Rederier, Hans Arne Kristiansen, specialkonsulent ved Danske Havne, Ulf Stephenson, general manager hos Holship og medlem af bestyrelsen hos Danske Havnevirksomheder, samt Tonny Dalhøj Paulsen formand for bestyrelsen i Skibsmæglerforeningen.

Flere holdninger til havneloven
Ifølge Tonny Dalhøj Paulsen Skibsmæglerforeningens holdninger til havnelovene, at ...

- ... det er foreningens principielle holdning om samarbejdet med havnene, at havnene ikke skal konkurrere med private virksomheder, men at havnene derimod skal koncentrere sig om en effektiv forvaltning af havnenes infra- og suprastruktur.

Skibsmæglerforeningen tilslutter sig rapporten ”Fair og Lige Konkurrence”, som konkluderer, at offentlige virksomheder ikke skal kunne konkurrere med private virksomheder.

Jakob Ullegård - Danske Rederier, sagde i forbindelse med sit indlæg, at:

- den varslede revision af havneloven er en mulighed for at få tegnet rammerne endnu klarere op, så vi ikke kommer til at se overtrædelser af havneloven, i forhold til de såkaldte ”Grandfather Rights”. For her har der desværre været problemer med offentligt opgavetyveri.

På vegne af Danske Havne fremhævede Hans Arne Kristiansen, at der er flere sammenfaldende interesser i sektoren end modsætninger og beklagede, at debatten i medierne har skabt et falsk modsætningsforhold mellem havnene og deres operatører.

Opdatering af forretningsbestemmelser
Det andet forum på årsmødet, drejede sig om Skibsmæglerforeningens igangværende revision af sine forretningsbestemmelser for medlemmer af Danmarks Skibsmæglerforening.

Retspraksis viser, at domstolene refererer til forretningsbestemmelser i sager om ansvar. Skibsmæglerforeningen har hyret Hafnia Law til at hjælpe med at få revideret de eksisterende bestemmelser, og foreningen har nedsat en arbejdsgruppe til at hjælpe med processen.

Det er målsætningen, at Skibsmæglerforeningen kan præsentere sine nye forretningsbestemmelser i 1. kvartal af 2018.

Bestyrelsen efter generalforsamlingen
Skibsmæglerforeningens bestyrelse konstituerede sig umiddelbart efter Generalforsamlingen:

- Tonny Dalhøj Paulsen - Futura Shipping & Invest Aps (Formand)

- Henrik Otto Jensen - Niels Winther & Co. Aps (Næstformand)

- Erik Thomsen - WeAgents Aps

- Luis Bernat - Nicopia Shipping Aps

- Jan Timmermann - COSCO SHIPPING Lines (Denmark) A/S

- Ronnie Hulstrøm - Baltic Shipping Company A/S

- Peter Møller - Saga Shipping A/S

- Steen Gliese Pedersen - SafeSea Transport Europe Aps

Fakta
Danmarks Skibsmæglerforening er brancheforening for Skibsmæglere, Shipping agenter, Linjeagenter, Skibsklarerings- og Befragtningsvirksomheder, Køb- og Salgsmæglere, Operatørvirksomheder samt Ship Management firmaer.

Danmarks Skibsmæglerforening har 110 medlemmer, der beskæftiger flere tusinde medarbejdere både direkte og indirekte, med en valutaindtjenende milliard omsætning til gavn for Danmarks nationaløkonomi. Vore medlemmer forbinder im- og eksportører med omverdenen. DS er en aktiv del af det Blå Danmark.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.084