Ønskes: Større indsats for at fremme søfarten
Var det en fejl at nedlægge Foreningen Til Søfartens Fremme? Ja! lyder det fra ugens debattør, der mener, at der nu mangler en målrettet indsats for at promovere søfartserhvervet i skoler og gymnasier
Af Jan Preisler, studievejleder og forh. telegrafist
I den seneste tid har der i Søfart været forskellige indlæg vedrørende uddannelser til de maritime erhverv og bekymring over, at færre unge end tidligere søger disse uddannelser.
Uddannelserne er ellers gennem de senere år moderniserede og er fulgt med tiden på alle måder.
Der er stort set ingen ledighed i fagene, men mulighed for at arbejde sø- eller landværts samt "have hele jorden som sin arbejdsplads".
World Careers
Hvorfor mon der er nedgang i ansøgertallet til de maritime uddannelser?
Danske Rederier prøver med kampagnen "World Careers" og ved indslag på YouTube at oplyse den danske ungdom om, hvilke muligheder der er, hvis man påbegynder en maritim uddannelse.
Men det er åbenbart ikke nok.
Forening lukket
31. september 2016 lukkede "Foreningen til Søfartens Fremme" efter 172 års virksomhed.
Gennem de seneste 50-60 år havde man i foreningen lagt vægten netop på oplysningsarbejde til den danske skoleungdom i grundskolen og de videregående gymnasiale uddannelser i form af besøg på skolerne, deltagelse i uddannelsesmesser samt kursusvirksomhed og virksomhedsbesøg for skole- og studievejledere.
Foreningen havde rekrutteret et korps af maritime foredragsholdere repræsenterende alle områder indenfor søfart, og der blev afholdt 300-400 skoleforedrag årligt.
Alt sammen med henblik på at oplyse den opvoksende ungdom om vilkår og muligheder, hvis man gik ind i det maritime område.
Bestyrelsen for Foreningen til Søfartens Fremme bestod af repræsentanter for Danske Rederier, Søfartsstyrelsen, de maritime officersforeningerne, søværnet, vejledere ved folkeskoler, gymnasiale uddannelser, søassurance m.fl.
Det betød, at man her havde at gøre med en meget sagkyndig og fagkyndig kreds af personer, som i fællesskab kunne udstikke retningslinjer for foreningens virke og indsats. Man havde etableret sig med et velfungerende sekretariat, og foreningens økonomi hvilede dels på medlemskontingenter samt især på donationer fra fonde og de store danske rederier.
Krav
Den daglige drift af foreningen stillede altså krav om engagement og visioner for den igangværende virksomhed.
Man nedlagde foreningen med respekt for de gældende foreningsvedtægter, der stillede krav til et vist antal afgivne stemmer for nedlæggelse på en afholdt ekstraordinær generalforsamling. Formanden for foreningen gav følgende begrundelser for indstilling til nedlæggelse:
* Man havde måttet opgive informationsarbejdet på skolerne, og overdraget det til World Careers ultimo 2015.
* For at bevare og styrke informationsarbejdet om Det Blå Danmark overtog man i 2014 forlaget Seapress. Bestræbelserne på at få god økonomi i Seapress havde vist sig vanskeligt, og selskabet blev delvis solgt i april 2016 og endeligt overdraget til Nordiske Medier A/S med udgangen af 2016.
* Man havde arbejdet med forskellige strategier, herunder sammenlægning med andre foreninger, men uden held.
* Tilskud til driftsformål fra fonde havde vist sig stadig vanskeligere.
* Uanset foreningens mangeårige store indsats synes udviklingen i Det Blå Danmark at være løbet fra foreninger af denne karakter.
Bør genoplives
Efter min mening var det, som om bestyrelsen ikke længere så sig i stand til at varetage arbejdet med foreningen på tilfredsstillende måde.
Men i stedet for at nedlægge den, kunne man jo have ladet den "hvile", indtil andre initiativrige personer kunne tage over.
Man overlod navnet i deponi hos Danske Rederier. Mit forslag er, at foreningen bør "genoplives", og at den igen påtager sig det vigtige oplysningsarbejde blandt den danske ungdom, som den havde så stort held med gennem en lang årrække.