Skangas og Sirius Rederi endelig klar med LNG-bunkertankskib
LNG: Første ship-to-skib bunkring af LNG med ’Coralius’ fandt sted mellem Frederikshavn og Skagen i denne uge
’Coralius’ ship-to-ship med ’Fure West’ i sidste uge i den nordlige del af Kattegat mellem Frederikshavn og Skagen. Foto: Skangas
Det nye LNG-bunkertankskib er udviklet under projektnavnet FLEXI i et såkaldt joint industry-projekt, igangsat under den svenske rederiforenings EU-støttede innovationsplatform Zero Vision Tool. Et program, der har til formål at bidrage til en bæredygtig skibsfart.
’Coralius’ opereres under svenske flag af projektets svensk/danske rederipartner i en langtidscharter til Skangas. Skibet skulle oprindeligt have været leveret som verdens første nybyggede LNG-bunker-tankskib.
Blev overhalet i Zeebrügge
En forsinkelse i byggeprocessen betød imidlertid, at titlen i stedet gik til nybygningen ’Engie Zeebrugge’, som i sommers blev leveret til et belgisk/japansk konsortium bag ship-to-ship LNG-bunkerleverancer ud fra Zeebrügge.
’Coralius’s første ship-to-ship leverance af LNG-bunker skete ifølge Skangas til det svenske produkt- og kemikalietankskibsrederi Furetank Rederi i farvandet mellem Frederikshavn og Skagen. Skibet, der modtog brændstof var 17.000-tonneren ’Fure West’, som blev ombygget fra konventionel bunker til LNG-drift ved Fayard i 2015.
LNG-tankkapaciteten på den 6.000 BT store ’Coralius’ er på 5.800 kbm. Fremdriften sker fra en enkelt Wärtsilä medium speed dualfuel-motor. Nybygningen har en høj 1A isklasse til en skandinavisk helårsdrift, som også inkluderer Østersøen.
Læs også:
Første dedikerede bunkerskib til LNG leveret