Nyt skibsteknisk program skudt i gang
KONFERENCER: Seks nye gratis minikonferencer for de teknisk interesserede programsat af Skibsteknisk Selskabs Fond frem til december
Sæsonen afsluttes med et foredrag om finsk værftsindustri, der siden 1970’erne har leveret noget af det mest avancerede tonnage i verden. Foto: Meyer Turku
Arrangementerne er gratis at deltage i og er oftest programsat kl. 16, som en slags fyraftensmøder for folk med særlig interesse for de mange tekniske aspekter af den maritime branche.
Fokus var i mandags på Danmarks største maritime innovationsprojekt Blue INNO ship, der nu har kørt i to et halvt år og er oppe på 14 tekniske samarbejdsprojekter på tværs af branchen, alle med det fælles mål at nedbringe skibsfartens CO2-aftyk.
Maritime So-Ein-Ding
Allerede den kommende mandag, 2. oktober, afholdes den næste minikonference. Denne gang under overskriften ”The Maritime So-Ein-Ding”. Bag den lidt kryptiske titel gennem der sig en præsentation af en række nye ”smarte” digitale trends i den maritime industri, som vil forbedre eksisterende processer og services.
Det kommer bl.a. til at handle om digitale underskrifter på bl.a. certifikater, om nye online services for surveyers og inspektører, om maritime ”Internet og the Things” og om drone-baseret tankinspektioner.
23. oktober præsenterer Den Danske Maritime Fond nogle af de projekter, fonden har støttet gennem det seneste år. Heriblandt det seneste Green Ship of the Future-projekt om udviklingen af fremtidens Eco-containerfeeder til shortsea-farten.
6. november tages pulsen på den danske værftsindustri. Hvad er dens muligheder og udfordringer i dagens globale marked. De danske værfter producerer stadig masser af nybygninger, men i dag handler det om bygning af mindre specialfartøjer og reparation. Men hvad er mulighederne for branchen inden for de miljødrevne retrofit- og optimeringsprojekter i skibsfarten.
Afslutning med finsk skibsbygning
IMO’s komplekse Energy Efficiency Design Index, i daglig tale bare EEDI, rundes også i efterårsprogrammet. Det sker 20. november, når der sættes fokus på indbyggede konflikter i EEDI, der kan kompromittere skibes power-reserve under krævende vejrforhold.
Nye analytiske metoder til at afdække og forhindre dette vil blive præsenteret under arrangementet, der også samler op på udkommet af IMO’s seneste (MEPC 71) miljøskomite-møde i London juli i år.
Det er efterhånden en tradition hos Skibsteknisk Selskabs Fond, at det er den yderst produktive skotske forfatter og professor Bruce Peter, som afslutter sæsonen med et foredrag om en af hans seneste bogudgivelser.
Den holdes også i hævd i år, hvor Bruce Peter 4. december fortæller om arbejdet med bogen ”Innovation and Specialisation” om finsk værftsindustri, som han netop har færdiggjort sammen med den finske historiker Kalle Id.
Besøg selskabets website her