23948sdkhjf

MSC bestiller 11 megaskibe

Koreanske DSME skal bygge nye containerskibe på 22.000 TEU til Maersk Lines alliancepartner

Mediterranean Shipping Company (MSC) bestiller 11 nye containerskibe på 22.000 TEU.

Containerskibene skal ifølge flere medier bygges hos Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) i Sydkorea. Prisen er ikke oplyst.

– Charteraftaler for et markant antal skibe i størrelsen 13.000–14.000 TEU udløber i de kommende år, og den nye ordre forventes effektivt at erstatte denne flåde snarere end at forøge MSC’s samlede kapacitet betydeligt, udtaler en talsperson for MSC til mediet Splash 24/7.

Kæmpeordren kommer kort efter, at det franske rederi CMA CGM for nylig bekræftede det længe ventede køb af ni containerskibe ligeledes på 22.000 TEU.

Ifølge Lars Jensen, CEO og partner i SeaIntelligence Consulting, betyder de to rederiers storordrer en forøgelse af kapaciteten på 440.000 TEU, svarende til 2 procent af den globale kapacitet, når alle de nye skibe leveres i 2019 og 2020.
Lars Jensen vurderer, at markedet godt kan absorbere den nye kapacitet fra MSC og CMA CGM, men han finder det bekymrende, hvis andre rederier nu følger efter.

Bølge af ordrer

Historisk set har reaktionsmønstret ifølge Lars Jensen været en bølge af ordrer af tilsvarende store skibe.

– Derfor er det interessante spørgsmål om CMA CGM og MSC’s nye ordrer ikke, hvorvidt markedet kan absorbere denne kapacitet - det kan den sandsynligvis - men om de andre rederier beslutter sig for at følge efter med tilsvarende ordrer. Hvis de ikke gør, vil de franske og schweiziske rederier øge deres relative konkurrenceevne i markedet. Hvis de gør (kontraherer, red.), kan vi se frem til en gentagelse af den traditionelle cyklus af overbestillinger og en ny nedtur omkring 2020-21, skriver Lars Jensen i en kommentar på sin LinkedIn-profil.

Mærsk-topchef Søren Skou oplyste i forbindelse med koncernens halvårsregnskab i august, at Maersk Line ikke har planer om at bestille nye mega-skibe de næste to år. Han understregede samtidig, at det vil være positivt for containerskibsbranchen generelt set, hvis andre rederier gør som Mærsk.

– Ordrebogen er for øjeblikket på 13 pct. af flåden, og hvis der ikke lægges nye ordrer, vil den være 7 pct. ved udgangen af 2018 og 1 pct. i 2019, som er ret positive udsigter for udbuddet i industrien, udtalte han.

MSC med hovedkontor i Schweiz er i dag verdens næststørste containerrederi, kun overgået af Maersk Line. MSC’s flåde omfatter 490 containerskibe med en samlet kapacitet på cirka 3,1 mio. TEU. Det svarer ifølge Alphaliner svarer til en markedsandel på 14,7 pct. mod Maersk Lines 16,8 pct.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.158