23948sdkhjf

Scandlines sagsøger Femern A/S i sag om brætspil

Færgerederi slæber Femern A/S i retten i vrede over bl.a. brætspil til børn, hvori spilleren bliver straffet med forsinkelse, hvis han eller hun lander på færgefeltet
En række udsagn om Scandlines i en brochure, samt et brætspil for børn, har forårsaget et juridisk slagsmål mellem færgerederiet Scandlines og Femern A/S.

Nu tyder alt på, at tvisten vil blive afgjort i en retssal.

Det ene stridspunkt er et brætspil udviklet af Femern A/S som en humoristisk markedsføringsgimmick, der skal lære børn om tunnelprojektet. Spilleren slår med en terning og bevæger sig fremad på en række felter.

Den hurtigste vej til sejr går selvsagt via den faste forbindelse.

Til gengæld er det nitten at lande på feltet med enten Rødby eller Puttgarden.

Færgerne udløser nemlig en straf: Lander du på Rødby skal du "stå over tre omgange på grund af omstigning fra færgen" og det samme med Puttgarden.

Med andre ord: Færgen er langsom og den faste forbindelse er hurtig og effektiv - en transportform for vindere.

Protest
Et andet element i striden strammer fra en anden brochure, hvor Femern-selskabet spørger: "Hvorfor Femern-forbindelsen?" og efterfølgende selv kommer med svaret: "Åben hele døgnet, året rundt - Med en fast forbindelse er det ikke nødvendigt at bestille billet på forhånd, og tunnelen er altid åben - uanset vind og vejr".

- Her antydes det jo direkte, at Scandlines-færgerne ikke har åbent døgnet rundt og året rundt, at man skal bestille billet på forhånd, og at vores drift er ustabil og sårbar over for vind og vejr. Det vil vi da ikke have siddende på os. Scandlines har åbent døgnet og året rundt. Man behøver ikke at bestille billet på forhånd, hvilket hovedparten af vores kunder heller ikke gør. Og hvad angår vind og vejr, er det et fænomen, der kun påvirker Rødby-Puttgarden med års mellemrum, siger Søren Poulsgaard Jensen. Han fortsætter:

- Jeg synes ikke, at det er i orden at behandle sin konkurrent på en så nedladende og perfid måde. En ting er, at Femern og Scandlines er benhårde konkurrenter, men ved at gå så vidt som at gøre grin med os og bringe usande påstande i markedsføringsmaterialet går man altså over grænsen, forklarer Søren Poulsgaard.

Han understreger, at færgerederiet har forsøgt at bilægge striden under et møde med Femern A/S, hvor man henstillede til at trække spillet, samt udvalgte udsagn, tilbage.

- Vi fik ikke noget direkte svar, men blev efterfølgende via selskabets advokat orienteret om, at Femern A/S finder det helt i orden at lancere et sådan spil, da vi jo ikke er konkurrenter endnu. Så det fik vi ikke noget ud af, og derfor har vi nu sagsøgt Femern A/S for brud på markedsføringsloven, siger Søren Poulsgaard.

Ærgrelse
- Skulle en domstol konkludere, at der er tale om lovbrud, vil Femern A/S jo blive pålagt at trække tingene tilbage. Hvis det rent faktisk er lovligt at tale negativt om sine kommende konkurrenter på denne måde, vil vi forbeholde os ret til at replicere.

Søren Poulsgaard ærgrer sig over, at sagen nu skal afgøres i en retssal.

- Det vil jo utvivlsomt blive vendt og drejet derhen, at Scandlines endnu engang opfører sig aggressivt og ikke skyr nogen midler for at gøre livet surt for Femern. Men vi beder blot om, at vi taler pænt til og om hinanden. Og det er altså ikke hverdagskost at se offentlige midler i dette omfang blive brugt til at latterliggøre og nedværdige private aktører, slutter Poulsgaard.

Søfart har været i kontakt med Femern A/S for at bede om en kommentar.

Selskabets presseafdeling bekræfter, at man "er blevet stævnet for et spil, der i flere år har indgået i vores børnemateriale. Det synes vi, taler lidt for sig selv," lyder det i en skriftlig kommentar til Søfart. Herudover ønsker selskabet ikke at kommentere sagen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.086