Vejle Havn beskyldes på ny for at overtræde havneloven
En mudderpram er slæbt fra Rotterdam til Vejle af havnens egen slæbebåd. Det vækker harme hos Danske Rederier, der kalder det opgavetyveri, men havnedirektøren afviser kritikken
Sidste gang var i december, da Vejle Havn ulovligt sendte slæbebåden ’Jeppe Jensen II’ til Horsens Havn for at løse en opgave. Det affødte rasende protester, og transportminister Ole Birk Olesen (LA) fastslog i et svar på baggrund af sagen:
- Efter det oplyste har Vejle Havn ikke annonceret aktiviteten og har ikke en ’grandfather right’ (hævdvunden mulighed, red.) til at udøve slæbebådsvirksomhed, hvilket indebærer, at det ikke er i overensstemmelse med havneloven, når Vejle Havn løser opgaver i en anden havn med deres slæbebåd.
Ny kritik
Nu rejser Danske Rederier (tidl. Rederiforeningen) så en ny sag. Og igen er slæbebåden ’Jeppe Jensen II’ i centrum. Vejle Havn har nemlig sendt den til Holland efter en opkøbt mudderpram, altså til et internationalt slæb. Transportpolitisk chef i Danske Rederier, Peter Wallbohm Olsen, udtaler:
- Transportminister Ole Birk Olesen var i februar krystalklar i sin melding om, at Vejle Havns slæbebåd ikke må udføre slæbeopgaver udenfor havneløbet. Derfor er det i vores øjne af flere grunde problematisk, at Vejle sætter slæbebåden til at foretage et internationalt slæb. Det er en opgave, der burde være løst af en professionel slæbebådsvirksomhed. Det er rendyrket kommunalt opgavetyveri, siger han og tilføjer:
- Den her sag understreger, at der er brug for at kigge på de såkaldte grandfather rights, som for Vejle Havns tilfælde giver mulighed for at lave enkelte aktiviteter i havnen med den indkøbte slæbebåd. Givet at ministeren har været meget klar i mælet, så er det et problem, at det kommunale tilsyn på denne måde ikke er opgaven voksen. Derfor er der alt mulig grund til at få stillet skarpt i forbindelse med revisionen af havneloven, så der en gang for alle kan blive trukket en streg overfor det kommunale opgavetyveri.
Danske Rederier er ligeledes kritiske over for, at havnen altså benytter egen mudderpram i forbindelse med uddybning af havneløb og sejlrende. Ifølge brancheorganisationen er den slags en opgave, der i andre havne løses af private operatører, siden det oprensede materiale efterfølgende sendes til en klapplads, der ikke nødvendigvis er omfattet af havnebugsering.
Havnedirektør afviser
Knud Vang Nielsen er havnedirektør i Vejle Havn, og han afviser bestemt kritikken:
- Nu må Rederiforeningen snart holde op. Vi har slæbt vores egen mudderpram med vores egen slæbebåd, og det har vi ret til. Vejle Erhvervshavn har haft køb af en brugt pram i EU-udbud, og her blev sælgerne bedt om en pris leveret i Vejle. Det ønskede ingen at udføre, hvorefter Vejle Havn søgte dispensation hos Søfartsstyrelsen til selv at hente prammen i Rotterdam, siger han og tilføjer:
- Hvad angår sagen fra Horsens var det på ingen måde noget, vi gjorde for at tjene penge. Jeg vil mene, at vi gjorde det Blå Danmark en tjeneste efter henvendelse fra en mægler. Konsekvensen ville ellers være, at rederiet skulle vente 12 timer på assistance. Som oplyst tidligere vil Vejle Havn imidlertid ikke udføre disse opgaver længere, siger han.
Og ift. mudderprammens opgaver i Vejle giver havnedirektøren følgende kommentar:
- Mudderprammens opgave med at holde sejlrende og havnebassin fri er ikke en opgave, som vi kan få udført på lønsom vis af en privat operatør set i lyset af den uge/måneds kvotebegrænsning, som Vejle Havn har i sin klapnings-tilladelse. Det ville være et job til én dag om måneden, så omkostningerne ville blive alt for store, siger Knud Vang Nielsen.
Faktaboks: Overtrædelser af havneloven
Ifølge havneloven må offentlige virksomheder ikke gå ind i konkurrence med private på havneområdet. Men det har en række af dem gjort.
I december blev Vejle Havn grebet i ulovligt at sende slæbebåden ’Jeppe Jensen II’ til Horsens Havn for at løse opgaver. Det affødte rasende protester, og transportminister Ole Birk Olesen (LA) fastslog i et svar på baggrund af sagen: ”Efter det oplyste har Vejle Havn ikke annonceret aktiviteten og har ikke en ’Grandfather Right’ til at udøve slæbebådsvirksomhed.”
En overtrædelse, der har trukket bred interesse, er Lindø Port of Odenses praksis fra 2014-2016, den var nemlig ulovlig, hvilket Trafikstyrelsen fastslog i marts. Blue Water Shipping har mistet kunder, ifølge CEO Kurt Skov, som har anlagt et søgsmål om erstatning på 5-10 mio. kr. ved en civil retssag, siden havneloven ikke rummer sanktionsmuligheder.
I marts afslørede fagavisen Søfart, at Guldborgsund Havne havde en offentlig tilgængelig prisliste på ydelser, de ikke må udføre ifølge havneloven, liggende på nettet. En selvstyrehavn må eksempelvis ikke udføre bugsering. Havnechefen havde ingen kommentarer til sagen.
En række andre mindre forseelser er blevet påpeget af brancheforeningen Danske Havnevirksomheder.