Gennembrud for nye ikke-sfæriske LNG-tanke
Japansk værftsgruppe har fået blåstemplet sit design af nye LNG-lastetanke, som forbedrer pladsudnyttelsen i skibsskroget
Her ses det mere langstrakte designs fordele i forhold til skrogets form tydeligt. Illustration: Kawasaki
De to klassifikationsselskaber har således sammen med Kawasaki HI’s udført test af det nye tankdesign, der beviser, at den operationelle sikkerhed omkring de ikke-sfæriske tanke er på højde med de traditionelle sfæriske IMO Type B-tanke.
Hovedprincippet i det ny-godkendte lastetanks-design til skibstransport af tryksat flydende naturgas er, at dens ikke-sfæriske form bedre udnytter den tilstedeværende plads i et typisk skibsskrog, uden at trykstyrken i tanken kompromitteres. Mens den typiske sfæriske, altså runde, tank efterlader langt mere uudnyttet void space mellem tankene og skroget.
Ifølge den japanske værftsgruppe betyder det nye design, at en ny generation af panamax LNG-carriers, til det nye og udvidede panamax-mål, ville kunne øge lastekapaciteten med omkring 15 procent til i alt 180.000 kbm.
Navnet MOSS stammer i øvrigt fra den oprindelige designer af sfæriske tanke til søtransport af flydende naturgas, den norske skibsingeniørvirksomhed Moss Maritime.