SeaIntel: Alliance tvunget til at vinde markedsandele
Ocean Alliance, som tæller CMA CGM, Cosco, Evergreen og OOC, kan forskyde balancen mellem udbud og efterspørgsel i jagten på markedsandele. Det vurderer analysehuset SeaIntel.
Containerrederierne i alliancen – i særdeleshed Evergreen og Cosco - har fyldt ordrebøgerne i en grad, som svarer til en flådevækst på over 12 procent om året. Ocean Alliance og medlemmerne vil derfor forsøge at vinde markedsandele i den kommende tid, vurderer Seaintel.
- De fortsatte leveringer af skibe, som blev bestilt for flere år siden, vil sandsynligvis have en væsentlig indflydelse på dynamikken i markedet, da nogle rederier ikke har andet valg end at jage markedsandele de næste par år, siger Alan Murphy, CEO i Seaintel.
Konkurrenterne har større fleksibilitet
Anderledes ser det ud for to øvrige store containeralliance, 2M (Maersk Line og MSC) og The Alliance (Mol, NYK Line, Hapag-Lloyd, K Line og Yang Ming)
2Ms ordrebøger til en flådevækst på 4-5 procent årligt – på linje med den forventede markedsudvikling.
Flådevæksten er højere hos The Alliance, cirka 7 procent årligt. Det efterlader dog stadig alliancen med større fleksibilitet.
- Selv hvis man anlægger et positivt syn på efterspørgsel og forventer stor vækst på hovedruten Øst-Vest, er det overordentligt usikkert, at det er tilstrækkeligt til at matche Ocean Alliances kapacitetsforøgelsen, specielt hvis CMA CGMs ordre på ni 22.000 TEU skibe bliver bekræftet, siger Alan Murphy.
Kilde: Seaintel