Gode HH Ferries' tal trods problemer med batterifærge
Scandlines Helsingør-Helsingborg transporterede flere personbiler og passagerer i 2. kvartal 2017 end i samme tid året før. Udviklingen var positivt påvirket af påsken, som faldt i 1. kvartal sidste år.
Samtidig var antallet af overførte lastbiler uændret. Det oplyser HH Ferries i en pressemeddelelse.
- Trafikken mellem Helsingør og Helsingborg udviklede sig positivt i 2. kvartal, som i år var påvirket af den travle påskeperiode, siger Jens Ole Hansen, driftsdirektør i HH Ferries, om udviklingen.
- Efter en længere periode med kraftig vækst i godstrafikken fastholdt vi det høje niveau ved at sikre fortsat konkurrencedygtige priser og høj driftssikkerhed, fortsætter han.
Batteri-færge må vente
Rederiet måtte udskyde indsættelsen af 'Tycho Brahe' som 100% batteridrevet færge i juni. Det påvirkede dog kun sejlplanen og præcisionen i mindre grad, lyder det.
- Vores leverandør har siden fundet en løsning og arbejder på at gennemføre de sidste tilpasninger, så indsættelsen forventes at finde sted sidst på sommeren til glæde for vores kunder og miljøet i hele regionen, siger Jens Ole Hansen.
Udviklingen kort:
- Antallet af overførte lastbiler var uændret omkring 109.000, ligesom godsmængden var stabil omkring 1.255.000 tons. Bustrafikken på ruten faldt til 5.800 overførte enheder i 2. kvartal 2017 (2016: 6.000).
- Scandlines Helsingør-Helsingborg overførte 372.000 personbiler i 2. kvartal 2017 (2016: 359.000) svarende til en stigning på 4%.
- Det samlede antal passagerer steg med 3% til godt 1,9 mio. i 2. kvartal 2017 (2016: 1,9 mio.).
- Antallet af afgange udgjorde 12.400 (2016: 12.500), og præcisionen var høj trods tilpasning af sejlplanen i forlængelse af den udskudte indsættelse af Tycho Brahe som 100% batteridrevet færge. Kapacitetsudnyttelsen på bildækket fortsatte med at stige.
Kilde: HH Ferries