Blue Water Shipping i nyt angreb mod Odense Havn
Blue Water Shipping klager til Konkurrencestyrelsen over Lindø Port of Odense og de betingelser, som havnens kraner udlejes på. Det fortæller Kurt Skov, grundlægger, ejer og direktør i Blue Water Shipping til fyens.dk.
- Vi kan kun leje kranerne, hvis vi også lejer de folk, der skal bruge dem, og det kan være op til fem-seks mand. Det er helt i orden, at kranføreren skal lejes fra havnen, men de havnearbejdere, og formand der ligger til grund for arbejdet med at laste og losse et skib, ønsker vi selv at levere, og det må vi ikke for havnen, siger Kurt Skov til avisen.
Lindø Port of Odenses administrerende direktør, Carsten Aa, har ifølge fyens.dk ikke ønsket at kommentere sagen.
Sagen mellem Odense Havn og Blue Water Shipping Danske Havne efterspørger mere frihed Kritik af Odense Havn: Omgår havneloven |
Civilt søgsmål på vej
Odense Havn købte i 2014 Lindø Industripark af A.P. Møller – Mærsk og overtog opgaven med driften af havnekraner samt losning og lastning af skibe. Før salget stod Blue Water Shipping for disse opgaver.
Havnens praksis har ifølge Blue Water Shipping kostet kunder, og selskabet fik i marts medhold af Trafikstyrelsen. Dermed har Odense Havn handlet i strid med loven i tre år.
Blue Water har derfor - ud over klagen til Konkurrencestyrelsen - anlagt et privat søgsmål om erstatning for 5-10 mio. kroner ved en civil retssag.