Danske Rederier vil have afklaring om ballastvandsreglerne
I dag starter mødet i IMO’s miljøkomité, MEPC 71, hvor et af de vigtigste emner er behandling af ballastvand. Ballastvandskonventionen har været undervejs i 13 år og træder i kraft den 8. september 2017. Implementeringen af konventionen er dog endnu ikke afklaret. En afgørende opgave for MEPC er derfor at blive enig om en implementeringsplan. Det skriver Danske Rederier.
- Der er kun godt to måneder til, at konventionen træder i kraft, og reelt ved vi ikke, hvornår skibene skal have installeret behandlingssystemerne. Der er tale om store investeringer og projekter, der kræver meget planlægning og dokning af skibene. Rederierne såvel som udstyrsproducenterne har behov for en afklaring nu, hvis implementeringen skal blive en succes. Samtidig skal det sikres, at rederier, der har været proaktive og startet installationerne i god tid, ikke straffes, siger Maria Bruun Skipper, underdirektør i Danske Rederier.
IMO har gennem de seneste år revideret kravene for typegodkendelsen af behandlingsanlæg. Standarden implementeres over de næste par år, så alle anlæg installeret efter oktober 2020 skal være godkendt efter den nye standard. Nogle lande ønsker at fastholde implementeringen i september, mens andre vil udskyde implementeringen i to år for at få flest mulige systemer om bord på skibene, som er godkendt efter den nye standard.
Håndhævelse af globale svovlkrav
Den 1. januar 2020 træder de internationale krav til skibes udledning af svovl i kraft, hvor svovlindholdet i skibes brændstof sænkes fra 3,5 procent til 0,5 procent Miljøkomitéen skal nu officielt sætte forhandlingen af en implementeringsplan, der blandet andet rummer håndhævelse, på dagsordenen af miljøunderkomitéen, PPR, der træffes i februar 2018.
- Håndhævelse af svovlkrav er en topprioritet hos Danske Rederier, da det er en af de største udfordringer i de kommende år. Det er afgørende, at IMO straks går i gang med at arbejde med effektiv implementering og håndhævelse. Tiden er knap, og vi ser meget gerne, at IMO ikke spilder tiden med for mange tekniske diskussioner om eksempelvist tilgængelighed af brændstof. Det stjæler tid og kræfter fra den helt store udfordring, nemlig hvordan vi sikrer håndhævelse på åbent hav, siger Maria Bruun Skipper.
Ambitiøs klimastrategi
Forhandlingerne om skibsfartens reduktion af CO2-udledninger til en maksimal stigning på to procent, som besluttet i Parisaftalens, satte allerede fra land i sidste uge. Her blev et studie, som Danske Rederier har fået udarbejdet, fremlagt for landene. Der er momentum for, at IMO skal levere en klimastrategi, men landene er fortsat uenige om ambitionsniveauet. Derfor fortsætter drøftelserne i denne uge.
- Det er positivt, at en meget bred skare af medlemslande deltager aktivt i udarbejdelsen af reduktionsstrategien for skibsfart. For Danske Rederier er det afgørende, at det lykkedes at finde fælles fodslag for en ambitiøs klimastrategi. Det er nu, IMO skal vise, at organisationen kan levere til Parisaftalens mål ligesom andre industrier. Vi følger derfor arbejdet tæt og arbejder for, at der opnås enighed om behovet for reduktionsmål. Det vil være et godt afsæt for de videre forhandlinger i efteråret, siger Maria Bruun Skipper.
Kilde: Danske Rederier