23948sdkhjf

Ekspert: Mærsk-angreb et wakeup-call til branchen

Shippingindustrien er sårbar over for cyberangreb, men alligevel tøver branchen ofte med at afsætte passende midler til at sikre sig, mener Lars Jensen, partner i SeaIntelligence Consulting

Selv om de fleste maritime virksomheder efterhånden har erkendt, at der er foreligger en reel trussel mod deres it-systemer, holder mange stadig igen med at afsætte de nødvendige ressourcer til at sikre sig mod cyberangreb.

Det mener shippingeksperten Lars Jensen, partner i SeaIntelligence Consulting og stifter af CyberKeel, et konsulentfirma, der hjælper shippingfirmaer med at beskytte sig mod hackere.

Holdningsændring

- Da vi påbegyndte vores arbejde med maritim cybersikkerhed i 2013, var holdningen vi mødte i de fleste maritime virksomheder, at dette ikke var en væsentlig trussel, skriver Lars Jensen i et indlæg på LinkedIn i kølvandet på et omfattende hackerangreb, som har ramt A.P. Møller-Mærsk og en række andre virksomheder verden over. Han fortsætter:

- Over de seneste 12-18 måneder er der sket en gradvis ændring i branchens tankegang, og den fremherskende holdning er nu en anerkendelse af, at der faktisk kan foreligge en reel trussel mod cybersikkerheden – imidlertid ser vi også, at denne anerkendelse i mange tilfælde stadig ikke omsættes til allokering af passende ressourcer til en ordentlig undersøgelse af virksomhedens nuværende niveau af cybersikkerhed eller relateret til en vedvarende forøgelse af cyber-parathed.

Cyberangrebet på Mærsk
Stort cyberangreb rammer Mærsk-koncernen

Indisk Mærsk-havn totalt lammet af hackerangreb

It-ekspert kalder hackerangreb på Mærsk for amatøragtigt

Mærsk i kamp for at bremse cyberangreb

Analytiker: Mærsk har to dage til at løse IT-problemet

Maersk Line: Operationer fortsætter som planlagt

Ifølge Lars Jensen står situationen i modsætning til shippingbranchens i øvrigt stærke indsats mod automatisering og digitalisering.

Forudsigelig hændelse

- Mens Mærsk-hændelsen sandelig er uheldig ikke kun for Mærsk, men også for mange afskibere og andre påvirkede led i forsyningskæden, er det desværre også en hændelse, som har været helt forudsigelig i branchen (dog ikke når det gælder hvem det første store offer ville blive), skriver Lars Jensen i indlægget.

Han tilføjer, at han håber hændelsen - som han kalder et 'wake-up call' til branchen - vil fungere som en katalysator for den maritime industri til en yderligere at forbedring af cybersikkerheden.

Ifølge Lars Jensen er en nøglekomponent i cyberforsvaret at være i besiddelse af en solid plan, så alt kan geninstalleres fra back-up.

Når det gælder situationen hos Mærsk, understreger Lars Jensen, at tiden er en afgørende faktor i forhold til at få løst problemerne. Han peger på, at containerrederiet Maersk Line hver time håndterer næsten 3.300 TEU - svarende til en omsætning på 5,9 mio. dollars i timen.

En stakket frist

Selv om nogle kunder ifølge Lars Jensen formentlig vil udskyde deres bookinger ’en kort tid’, er det en stakket frist for Mærsk.

- Jo længere nedbruddet varer, jo flere kunder vil begynde at flytte deres last til andre rederier. Tiden er derfor afgørende i forhold til at få systemerne genoprettet efter et cyberangreb, fastslår Lars Jensen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125