Aabenraa Havn ønsker lempelse af havneloven
Der har været blæst om havneloven på det seneste, hvad mener du om revisionsarbejdet?
- Vi ser frem til en revision til efteråret, men hvis man vil lave mere konkurrence, så skal det være på fair vilkår ift. det private marked.
Og ift. vores konkurrence med tyske havne har de mulighed for offentlig tilskud til investeringerne i infrastruktur, hvorfor det for mig er vigtigt, at de danske havne også får mulighed for tilgang til attraktiv finansiering.
Dét, jeg kan se, når jeg kigger på nordtyske havne, er, at de får finansieret det hele af det offentlige. Og selvstyrehavne som vores får ingen skattekroner. Ikke en krone. Vi får vores indtægter fra vores kunder.
Hvordan samarbejder I med den private sektor?
- Hver eneste gang vi laver udvikling eller investering, så er vi i tæt dialog med vores kunder. Det er kunderne, der skaber arbejdspladserne, mens vi skal skabe forudsætningerne for, at de kan skabe nye arbejdspladser.
For nylig renoverede vi kraner, og vi har renoveret nogle af vores kajer. Der er ikke mange private, der vil lave den investering på 60 mio. kr. i en kranpark eller forestå den krandrift. Og hvis man skal servicere hele operatørdelen blandt maskiner, så er det ikke nok, at man gør noget ved den økonomisk fordelagtige del.
Cherry-pick’er de private virksomheder efter din opfattelse?
- Nej, vi har en god dialog med det private om, hvem der skal lave hvad. Jeg mener dog, at vi med fordel godt kan få lov til at lave lidt mere.
Det vil være interessant med en lempelse af havneloven, så vi kan udføre den del, som den private sektor ikke vil. I dag kan vi vente fem år, inden en privat virksomhed kommer og tager opgaven.
Og vi er jo den neutrale part; vi prioriterer ikke den ene frem for den anden, mens man kan risikere, at nogle private prioriterer nogen højere end andre. Generelt er vi ikke så berøringsangste over for at udføre opgaver.