23948sdkhjf

Wedellsborgs shipping-imperium sætter ny kurs

Mens frasalg og nedlukninger har taget overskrifterne, har Rungsted-skibsreder Johan Wedell-Wedellsborg i al diskretion købt op i tørlast – Weco Bulk har gradvist øget flåden til 17 skibe og efter at have etableret sig i Brasilien åbner rederiet kontor i USA
Et af Danmarks mest vidtforgrenede shipping-imperier skal transformeres til en mindre, men agil tørlastoperatør.

Sådan formulerer skibsreder Johan Wedell-Wedellsborg sine fremtidige ambitioner i shipping.

Da Weco Shipping-konglomeratet var størst, kontrollerede Wedellsborg en flåde på ca. 90 skibe indenfor segmenterne produkttank, projektlast, ro/ro linjefart og tørlast.

Men den konstruktion hører til i historiebøgerne, fastslår skibsrederen.

- På sigt vil alle mine aktiviteter som operatør blive koncentreret i Weco Bulk, som har gearet kraftigt op under krisen, og dermed har en kommerciel platform, der er udviklet specifikt til de nye markedsbetingelser i tørlastsegmentet, forklarer Johan Wedell-Wedellsborg i et eksklusivt interview med Søfart.

Wedellsborg: Derfor skulle tankskibene sælges fra

Nedlukninger
I dag har Weco nedlagt projektlast-afdelingen, ro/ro-operationerne er lukket ned og halvparten af tankskibsrederiet StenaWeco er solgt til Stena Bulk.

Men i samme takt som de markante nedlukninger har Johan Wedell-Wedellsborg i al diskretion øget aktiviteterne i tørlast. I løbet af det seneste år har skibsrederen kontraheret to bulk carriers - den ene en nybygning - i samarbejde med den græske partner, John Dragnis (se boks).

I den samme periode har Weco Bulk været i markedet og udnyttet de underdrejede tørlastrater til at øge flåden til 17 skibe på korte eller lange charterkontrakter.

- Vi har et stærkt team på 11 mand her i Rungsted, to medarbejdere i Brasilien og i løbet af kørt tid åbner vi i USA. Og så har jeg Jakob Vissing ved roret i Weco Bulk som CEO og partner. Han er en kæmpe kapacitet. Vi har sat gang i vores opbygning på et godt tidspunkt, og derfor er jeg stærk i min tro på Weco Bulk. Vi er nu ved at have opbygget så megen kritisk masse, at vi kan gøre os gældende i forhold til nogle af de lidt større kontrakter, siger Johan Wedell-Wedellsborg.

Læs mere: Så mange skibe ejer Wedellsborg

Bliver i shipping
Det skabte store overskrifter, da Johan Wedell-Wedellsborg tidligere på året offentliggjorde beslutningen om at sælge sin halvpart i tankskibsrederiet StenaWeco til svenske Stena Bulk. Dermed havde skibsrederen med ét frasolgt sit suverænt største shipping-aktiv for en ukendt sum.

Johan Wedell-Wedellsborg afviser, at frasalget af StenaWeco er udtryk for en langsigtet plan om helt at trække sig ud af shipping for i stedet at hellige sig investeringer på land og i mindre volatile industrier som med investeringerne i Joe & The Juice, Emmerys, Ymabs eller i hans ejendomsselskab Weco Properties.

Indtægterne fra salget af StenaWeco-halvparten skal på sigt reinvesteres i shipping-segmentet, fastslår Johan Wedell-Wedellsborg.

- Jeg er bestemt ikke færdig med Shipping. Jeg har skruet ned for blusset og tilpasset Weco Shipping til et marked med store usikkerheder. Men det gør jeg jo netop for at kunne blive i industrien på den lange bane. Jeg har fået lukket de dårlige forretningsområder ned, tavlen er visket ren og nu er det fuld kraft frem med Weco Bulk, forklarer Johan Wedell-Wedellsborg.

Køb og salg
Mens han har haft travlt med at neddrosle Weco Shipping som konglomerat og begrænse operatør-rollen til Weco Bulk, har han aldrig haft ønske om at nedjustere sine personlige aktiviteter med køb og salg af skibe.

Ganske vist er StenaWeco-ejerskabet afviklet. Men Johan Wedell-Wedellsborg ejer og lejer fortsat seks produkttankere, som forbliver i poolen hos StenaWeco. Et syvende og helt nybygget tankskib er ejet i fællesskab med Stena Bulk.

- Jeg har ingen planer om at nedbringe dette antal, da jeg tjener gode penge på at have skibene i poolen hos StenaWeco.

Ligeledes råder han fortsat over to ro/ro-skibe og fire projektlastskibe selv om Weco Shipping ikke længere er aktiv som operatør.

- På sigt vil min eksponering i ro/ro og projektlast sandsynligvis ebbe ud. På den anden side har jeg ikke travlt. Jeg har ikke særlig stor gæld i disse skibe, som derfor har en fornuftig indtjening selv om rateniveauet er lavt, slutter Johan Wedell-Wedellsborg.

Daytrader-model
Weco Bulk ledes af CEO Jakob Vissing med en fortid hos bl.a. Eitzen Bulk i New York og Copenship.

- Vi lever af at være hurtige i markedet. Vi har en daytrader-agtig tilgang til markedet, og har haft god succes med at tage skibe ind på de rigtige tidspunkter, forklarer Jakob Vissing.

Da han blev hentet til Weco Bulk for fire år siden var han praktisk talt den eneste medarbejder og har siden gradvist bygget organisationen op.

- Vi har fået samlet et hold, der har mange års erfaring i at trade i Nord- og Sydamerika. Vores styrke ligger i at servicere de kunder, der ligger lidt i udkanten af markedet og som ikke ønsker at få deres laster eksponeret i hele industrien, og som kræver en hurtig reaktion fra deres operatør, slutter Jakob Vissing.

FAKTA: WECO SHIPPING
- Weco Shipping kan spore sine rødder tilbage til 1883 da A/S Dampskibsselskabet Dannebrog blev grundlagt.

- I fællesskab med Torm og J. Laurtizen investerede Dannebrog i 1950 i en række tankskibe

- I 1965 blev Weco Shipping etableret som befragtningsmægler for tankaktiviteter.

- 1980’erne blev en svær periode for Dannebrog. Ved udgangen af 1987 var der kun seks skibe tilbage i flåden, aktionærernes penge var tabt, og det var nødvendigt at nedskrive aktiekapitalen til nul.

- Hovedaktionæren baron Ebbe Wedell-Wedellsborg trådte til med ny kapital og overtog ledelsen.

- Baron Johan Wedell-Wedellsborg overtog kontrollen over rederiet i 2001 efter en årrække med store underskud.

- Rederiets aktiviteter har været drevet under navnene Weco, Nordana og Dannebrog.



Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078