Blue Water Shipping med millionkrav mod Odense Havn
Odense Havn har handlet i strid med loven i tre år. Det har Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen slået fast. Det skriver fyens.dk.
Efter Odense Havn i 2014 købte Lindø Industripark af A.P. Møller – Mærsk. Sagens kerne er havnens salg af ydelser i forbindelse med losning og lastning af skibe.
Før salget stod Blue Water Shipping for driften af kraner og lignende på stedet.
Stort erstatningskrav på vej
Blue Water Shipping vil efter Trafikstyrelsens afgørelse anlægge en erstatningssag mod havnen. Kompensationskravet bliver ifølge administrerende direktør Kurt Skov på mellem 5-10 mio. kr.
Til fyens.dk siger Kurt Skov, at transportfirmaet siden 2014 har søgt dialog og samarbejde med havnen. Ifølge ham uden held.
Havnedirektør: Kan ikke adskille opgaverne
Havnedirektør Carsten Aa har noteret sig dommen. Han oplevelse og udlægning af sagen er dog noget anderledes.
- Vi tog det for givet, at vi kunne gøre, som vi gjorde. Det var helt nødvendigt for at drive Lindø Industripark og for at tiltrække lejere. Det her drejer sig om, hvem der skal betjene vores portalkran. Det er så stort og kompliceret, at man ikke bare kan sætte nogle andre til at klare arbejdet på jorden. Alle omkring disse store løft skal arbejde sammen og være specialister, alt andet vil være sikkerhedsmæssigt uforsvarligt, siger Carsten Aa til fyens.dk.
Han hævder desuden, at der er holdet et møde med Blue Water Shipping, men at det er firmaet, som ikke har været interesseret i kun at stå for arbejdet på jorden.
Fyens.dk har ikke kunne få kommentarer fra medlemmer af havnens bestyrelse.