23948sdkhjf

Scrapping: Tre fjerdedele ender på Asiens strande

Beachning er stadig den mest udbredte metode, når skibe ender deres dage, viser nye tal fra NGO Shipbreaking Platform

NGO Shipbreaking Platform har netop fremlagt sin årlige rapport for 2016, hvor mistede mindst 52 arbejdere livet, mens de var i færd med at skille skibe ad på strande i Sydasien. Værst gik det for sig, da en eksplosion på en olietanker på stranden i Gadani i Pakistan dræbte 28 og sårede over 60.

Af de 862 skibe, som på verdensplan blev skilt ad i 2016, gik 222 til Bangladesh, 305 til Indien og 141 til Pakistan. Af de 862 skibe blev 668 solgt til sydasiatiske beaching-værfter. Mål i bruttotons blev 27,4 mio. skrottet, heraf 23,8 mio. bruttotons som beaching.

Flest skibe blev solgt fra Grækenland til værfter i Sydasien, 104 i alt. Ser man på, hvor stor en andel af solgte skibe, som endte på sydasiatiske strande, kommer Tyskland ind på en førsteplads. Skibsejere, banker og fonde sendte 97 af i alt 99 solgte skibe til Sydasien. 

Læs hele NGO Shipbreaking Platforms 2016-rapport.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.097