Mærsk sætter prisskilt på tysk opkøb
3,7 mia. euro. Det bliver prisen - på gældfri basis - for Maersk Lines tyske opkøb, Hamburg Süd, der er verdens 10.-største containerrederi.
Det fortæller A.P. Møller-Mærsk i en meddelelse fredag, efter at bestyrelserne hos både køber og sælger, tyske Oetker Group, har godkendt handelen. Rederiet annoncerede i første omgang aftalen i december.
Maersk Lines køb af Hamburg Süd |
Købsprisen svarer til 4 mia. dollar - eller 27,5 mia. kr. - og vil blive fuldt finansieret via et syndikeret lån, oplyser Mærsk-gruppen.
Det ligger dermed i den høje ende af de gæt, analytikerne er kommet med på købsprisen.
Når Hamburg Süd bliver integreret i Maersk Line, der er verdens største containerrederi, forudses der 350 til 400 mio. dollars (2,40 til 2,75 mia. kroner) i årlige besparelser fra synergieffekter på driften med start i 2019.
De penge skal findes ved at optimere rederiernes samlede rutenetværk samt via bedre udnyttelse af havnekapaciteten i de Mærsk-ejede havne i divisionen APM Terminals.
Købet ventes først at være helt på plads ved udgangen af 2017 og påvirker derfor ikke årets forventninger i A.P. Møller-Mærsk, oplyser konglomeratet.
Købet skal dog også godkendes af konkurrencemyndigheder verden over. Indtil videre er der hentet grønt lys i USA og hos EU-Kommissionen, der dog kræver, at Hamburg Süd trækker sig fra visse rederialliancer.
A.P. Møller-Mærsk lover at offentliggøre flere detaljer om integrationen af opkøbet, når handelen gennemføres endeligt.
Tal og fakta om Mærsks store opkøb - Købsprisen lyder på 3,7 mia. euro på gældsfri basis. Det svarer til 27,5 mia. kr. eller 4 mia. dollar. - A.P. Møller-Mærsk har i dag en børsværdi på 239 mia. kr. - Hamburg Süd har hidtil været ejet af den tyske Oetker-gruppe, der også er kendt for at sælge madvarer under navnet Dr. Oetker. - Fordi selskabet har været privatejet, har der været meget få tal fremme om indtjeningen hos Hamburg Süd. Topchef, Ottmar Gast, har dog udtalt, at rederiet har haft overskud i de sidste otte år. - Hamburg Süd er i øjeblikket verdens tiendestørste containerrederi med omkring 2,7 pct. af verdensflåden. A.P. Møller-Mærsks Maersk Line er til sammenligning det største med 16,0 pct. - De to rederier får til sammen en flåde på 743 skibe med kapacitet på omkring 3,9 mio. tyvefodscontainere (teu) og bliver dermed omkring en tredjedel større end det næststørste rederi i verden, Maersk Lines alliancepartner MSC. - Mærsk-gruppen regner med at hente besparelser, de såkaldte synergieffekter, på 350 til 400 mio. dollar (2,4 til 2,75 mia. kr.) om året fra 2019, da der kan sejles mere effektivt fra havn til havn, så kapaciteten udnyttes på en smartere måde. - Trods godkendelse fra de to selskabers bestyrelser er handelen ikke helt på plads. Mærsk har fået grønt lys fra myndighederne i USA og EU men mangler fortsat godkendelser i blandt andet Kina, Sydkorea og Brasilien. - Går alt efter planen, vil købet blive afsluttet i slutningen af 2017. Kilder: A.P. Møller-Mærsk, Hamburger Abendblatt, Alphaliner. |
/Ritzau/Finans