23948sdkhjf

Øjenvidner: Revner i skroget skyld i VLOC-forlis

Ifølge to søfolk, som fortsat er de eneste reddet fra det forliste tørlastskib ’Stellar Daisy’, var der revner i skroget. Det skriver Maritime Herald.

De to filippinske søfolk er de eneste  medlemmer af den 24 mand store besætning, der endnu er reddet. Ifølge dem selv var flere andre besætningsmedlemmer på dækket iført redningsveste, da de selv sprang fra borde.

Det Polaris Shipping opererede ’Stellar Daisy’ forliste fredag ud for Uruguays kyst, på vej med jernmalm fra Brasilien til Kina.

Eftersøgningen efter overlevende forløb søndag og mandag med adskillige skibe og bidrag fra det brasilianske luftvåben.

'Stellar Daisy' blev bygget ved Mitsubishi HI som VLCC’eren ’Sunrise III’ for rederiet JX Ocean Co., Ltd. i Japan.

Skibet blev ombygget i 2006 fra VLCC (very large crude carrier) til VLOC (very large ore carrier) – altså fra tankskib til tørlastskib. Her var skibet ejet af græske Dynacom Tankers, der solgte det ombyggede skib til sydkoreanske Polaris Shipping i 2008.

Der blev ombygge et stort antal enkeltskrogede VLCC’ere i 1990erne til VLOC’ere, Bl.a. ’Stellar Daisy’s fem søsterskibe, som alle fortsat er i drift. ’Stellar Daisy’ sejlede under Marshall Islands-flag og er klasset hos Korean Register of Shipping.

Kilde: Maritime Herald

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.266