Alliancepartner tøver med at følge i Maersk Lines fodspor
Maersk Lines makker i 2M-alliancen, MSC, tøver med at give kunderne samme valgfrihed efter den nylige indlemmelse af sydkoreanske Hyundai Merchant Marine (HMM) som samarbejdspartner til alliancen.
Samarbejdet mellem de to rederier og HMM blev færdigforhandlet tidligere i marts og fik tirsdag godkendelse fra myndighederne i USA.
Men hvor Maersk Line har tænkt sig at lade fragtkunderne selv vælge, om de vil have containere ombord på Maersk-skibe eller HMM-skibe, så giver MSC ikke endnu samme mulighed, skriver shippingavisen Lloyd's List.
Ifølge avisen er der ellers fortsat bekymringer om HMM's økonomiske sundhed, trods at selskabet var igennem en gældsrestrukturering i 2016. Derfor vil nogle kunder, oven på kollapsen af det andet sydkoreanske rederi, Hanjin, til at frabede sig at få sine containere ombord HMM's skibe.
HMM lå i første omgang i forhandlinger om at blive fuldgyldigt medlem af 2M-alliancen men endte med at måtte tage til takke med et strategisk partnerskab med Mærsk-rederiet og MSC.
/Ritzau/Finans