Rindbo: Vi har skabt forudsætningen for overskud i 2017
- Vi har igennem en lang række tiltag i løbet af 2016 skabt forudsætningen for, at vi kan have overskud i 2017, siger Jan Rindbo efter offentliggørelsen af selskabets regnskab for fjerde kvartal 2016 onsdag morgen.
Læs også: Tørlast trækker Norden i rødt
Han peger blandt andet på, at rederiet er lykkedes med at nedbringe omkostningerne i løbet af 2016.
- Vi har fokuseret kerneflåden og indgået en lang række aftaler for at forbedre porteføljen. For eksempel har vi forudbetalt hyre på en række skibe mod at få nogle rabatter. På den måde har vi sænket omkostningsniveauet for de skibe, vi chartrer ind. Vi har også fået nedbragt vores årlige omkostninger på flådedriften med 15 mio. dollar. Det er altså nogle tal, der begynder at slå igennem på bundlinjen, fastslår direktøren.
Det kan dog stadig ende med et justeret resultat i negativt territorium ifølge forventningerne til 2017, hvor spændet ligger mellem et underskud på 20 mio. dollar til et overskud på 40 mio. dollar. Det justerede resultat fraregner blandt andet salgsavancer eller -tab på skibe.
Til sammenligning var det justerede resultat i 2016 et underskud på 34,6 mio. dollar.
Tørlast bliver bedre, men tank værre
Begge selskabets store forretningsområder, tørlast og tank, kan samtidig ende med et negativt resultat, skriver Norden i regnskabet. Dog går bevægelserne i markedet hver sin vej. Mens Norden oplever en gradvis bedring for tørlast, venter selskabet, at forværringen i tanksegmentet fortsætter ind i 2017.
- I tørlast satte vi en ny bundrekord i markedet for godt et års tid siden, så 2016 har været med masser af modvind i markedet, men vi har dog set en forbedring, som vi forventer vil fortsætte ind i 2017. Men vi taler om en gradvis forbedring, lyder det fra Jan Rindbo.
Norden venter, at tørlast i 2017 opnår et justeret resultat på mellem minus 15 og et plus på 45 mio. dollar. Rederiet mener samtidig, at der fortsat er for mange skibe på verdenshavene. Men også på kapaciteten er der bedring undervejs:
- Hvis vi kigger forbi 2017 og ind i 2018, kan vi se, at der næsten ikke bliver bygget flere nye skibe. Der har næsten ikke været nogen bestillinger på nye skibe i 2016. Det skaber en bedre forudsætning for at få balance mellem udbud og efterspørgsel, siger den administrerende direktør.
For tankdivisionen udviklede markedet sig til gengæld mindre gunstigt for Norden i løbet af 2016.
- I andet halvår af 2016 nåede vi lave niveauer, som vi ikke har set de sidste 20 år. Det forventer vi også bliver kendetegnet for 2017. Vi har et marked, der er præget af overkapacitet, hvor der er blevet bestilt for mange skibe med en tilvækst på 6 pct. i 2016, siger Jan Rindbo.
Topchefen fortæller endvidere, at lav olieefterspørgsel samtidig har påvirket negativt. Tank ventes at hive et justeret resultat på mellem minus 15 og plus 15 mio. dollar hjem i 2017.
/Ritzau/Finans