Mærsk-opkøb skal lukke omsætningshullet efter olien
Mærsk-gruppen forventer ikke, at omsætningen dykker væsentligt med et frasalg af olieaktiviteterne
Det fortæller administrerende direktør Søren Skou på A.P. Møller - Mærsks kapitalmarkedsdag i København tirsdag.
Her går selskabets ledelse i dybden med den strategi, som blev fremlagt tidligere på året, og som går ud på at skille koncernen op i to ben.
Ét, der har med transport og logistik at gøre, og et, der er centreret om olie og energi.
Alene Hamburg Süd øger omsætningen 15 procent
Planen er, at sidstnævnte skal sælges fra, og med den forsvinder 25 procent af omsætningen.
- Men dem vil vi erstatte med transport og logistik, siger Søren Skou på mødet og henviser til opkøbet af rederiet Hamburg Süd, som blev offentliggjort for nylig.
Det vil alene bidrage med en øget omsætning på 15 procent, ligesom det vil styrke havneforretningen APM Terminals i kraft af større aktivitet.
Ingen nybygninger
Søren Skou fortæller samtidig, at der ikke er planer om at bygge flere skibe lige foreløbig.
Det begrunder han med en analyse, der viser, at der i 2022 vil være en samlet global containerskibskapacitet på 23 millioner tyvefodscontainere.
Det skal ses i forhold til, at behovet kun vil lyde på 22 millioner tyvefodscontainere.
- Derfor skal vi ikke investere i nye skibe i overskuelig fremtid. I stedet er opkøb af yderligere kapacitet vejen frem, siger Søren Skou.
Han forudser af samme grund yderligere konsolidering på et marked, der fortsat er presset af overkapacitet og deraf følgende lave fragtrater.
/ritzau/