Intet grundlag for at politianmelde Maersk i ophugningssag
Miljøstyrelsen har undersøgt Mærsks ageren i sag om skibsophugning på Alang Beach i Indien og finder intet grundlag for at politianmelde Maersk Line
Konklusionen fremgår af en redegørelse, der er oversendt til Folketinget. Mærsk er konkret blevet kritiseret for at sende de to skibe 'Wyoming' og 'Georgia' til ophugning på Alang Beach samt for, at det tidligere Maersk-ejede skib 'North Sea Producer' blev sendt til ophugning i Bangladesh efter at Maersk havde solgt det til en anden ejer.
Hvor og hvornår er afgørende
Juridisk er det relevant, hvor skibene befandt sig, da det blev besluttet, at de var affald og skulle ophugges. Det er nemlig ifølge EU's transportforordning ulovligt at sende farligt affald – hvilket de fleste skibe indeholder – fra Danmark eller andre EU-lande til ikke-OECD-lande som Indien. Men da 'Wyoming' og 'Georgia' ikke befandt sig i EU-farvand, da Maersk traf beslutningen om ophugning, er det hverken i strid med reglerne i transportforordningen eller anden lovgivning på området.
I forhold til 'North Sea Producer' kan der være sket brud på reglerne, men det er i givet fald den nye ejers ansvar. Den nye ejer kan have handlet i strid med transportforordningen, da skibet lå i britisk havn.
Miljø- og fødevareministeren har derfor skrevet til sin britiske kollega og bedt hende om at være opmærksom på sagen.
Læs hele redegørelsen på Miljøstyrelsens hjemmeside.
Kilde: Miljøstyrelsen