Helsingør fordobler antallet af krydstogtskibe i 2017
Anløbene er resultatet af to års intensivt arbejde med deltagelse på krydstogtsmesser, møder med rederier i Europa og USA, som Nordsjælland nu kan høste frugterne af.
- Der går som regel to - fem år fra de første møder med rederierne, til vi får et reelt anløb. Så krydstogt kræver en langsigtet strategi og indsats. Og det er ikke nogen hemmelighed, at det er en udfordring at få anløb til Helsingør, da de fleste rederier gerne vil lægge til kaj. Men der er heldigvis rigtig mange, der kan se det unikke i Helsingør. Krydstogtturisterne sætter stor pris på, at der er let adgang til attraktionerne omkring Kulturhavnen og at den gamle middelalderby og butikkerne er lige i nærheden. Men der er ingen tvivl om, at potentialet er langt større, hvis skibene kunne komme helt ind til kajen. Rederierne efterspørger alternative løsninger som f.eks. en ny krydstogtkaj, siger krydstogtansvarlig Birgitte Bergman.
Havets juvel tilbage i 2018
Passagererne skal sejles ind fra Reden, men det afholder ikke ”havets juvel”, et af verdens største krydstogtskibe, Queen Mary, fra at komme tilbage i 2018. Skibets sjette besøg i Helsingør bliver et glædeligt gensyn og en oplevelse i sig selv for de helsingoranere, der vælger at lægge vejen forbi. Og Queen Marys besøg er bare et af de tre krydstogtanløb, der allerede er planlagt til 2018.
- Fra Helsingør Havns side skal jeg da ikke lægge skjul på glæden, ved at skulle servicere de allerede planlagte krydstogtsanløb i 2017 og 2018. Vores personale vil gøre deres ypperste for at få hele arrangementet, med ISPS kaj, trosse- og gæstemodtagelse, buspladser og politi til at fungere. Vores nye flydebro med 2 x 90 m kaj side, vil velkomme tenderbådene fra de skibe, der ligger på ankerplads, så ankomsten bliver så smidig som mulig. Samtidig bliver det interessant, at kunne kommunikere med skibets kaptajn og informere om vores nye koncept Serviceport Elsinore, så både skibets kaptajn og redere i baglandet vil vide, at al form for service til et stort krydstogtsskib vil kunne leveres fra kajen i Helsingør, siger Jesper Schrøder, havnechef, Helsingør Havne.
Krydstogtturismen afhængig af Helsingørs opbakning
Når krydstogtskibene lægger til i Helsingør tager ca. halvdelen af dem på udflugter til Nordsjællands slotte eller besøger nogle af destinationens andre seværdigheder. Den anden halvdel vælger at blive i byen, se et museum, shoppe eller gå på café.
- At vi nu for alvor kan kalde os en krydstogtsdestination gør, at det fremover bliver lettere at tiltrække nye rederier, turister og rejsebureauer til Helsingør. Det synes jeg er meget positivt, da turisme er et område, som vi i kommunen arbejder helt bevist på at udvikle. Det gør vi ikke mindst, fordi det gavner byens handlende og skaber arbejdspladser. Derfor er det også vigtigt, at detailhandlen bakker op om besøgene, byens butikker holder åbent, og der bliver taget godt imod vores gæster. Deres førstehåndsindtryk af Helsingør betyder rigtig meget for, om turisterne kommer igen en anden gang og for om de anbefaler byen til familie og venner, siger Benedikte Kiær, borgmester i Helsingør Kommune.
Målt på antal passagerer er Cruise North Copenhagen nu den næststørste danske krydstogtdestination efter København. I 2016 havde Nordsjællands attraktioner besøg af ca. 100.000 af Københavns 750.000 krydstogtpassagerer som tog på udflugt til Nordsjælland under deres ophold, estimerer VisitNordsjælland.