23948sdkhjf

Øresunds-værft skal ombygge HH Ferries' færger til eldrift

Ombygningen af HH Ferries’ to fartøjer, ’Tycho Brahe’ og ’Auroraø, til verdens største emissionsfri færger tager fart
Öresund Dry Docks er blevet valgt til at ombygge HH Ferries' to færger til eldrift.

ABBs projekt med at konvertere de to færger ’Tycho Brahe’ og ’Aurora’ til eldrift tager fart efter, at Öresund Dry Docks i Landskrona er valgt til opgaven. Det oplyser ABB i en pressemeddelelse.

Begge færger vil blive udstyret med 4,16 MW batterier, og containerne med batteriracks vil blive løftet ombord i februar 2017.

’Tycho Brahe’ kommer som den første af de to fartøjer i dok i april 2017. Straks arbejdet er færdig vil det begynde at sejl som et fuldt elektrificeret færge. ’Aurora’ gennemgår samme procedure i oktober 2017.

- Vi er stolte over initiative, som er den største enkeltstående projektinvestering i selskabets historie. Når de to færger udelukkende sejler på elektricitet inden udgangen af 2017 vil det være til gavn for vores mange passagerer og det lokale miljø, siger Henrik Rørbæk, CEO i HH Ferries.

ABBs leverancer til projektet omfatter batterier, styresystem til energilagring samt Onboard DC Grid-teknologi. Til lands skal ABB også levere automatiserede ladestationer, der anvender ABB-industrirobotter.

De to færger skal sejl 100 procent på batterier de cirka fire kilometer mellem Helsingør og Helsingborg. Investeringen på 300 mio. svenske kroner (227 mio. kroner) er medfinansieret med 120 mio. svenske kroner (90 mio. kroner) fra EU's agentur for innovation INEA.

Kilde: ABB
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.219