23948sdkhjf

Fjord Line udvider flåden på Oslofjorden

FÆRGER: Fjord Line fik tildelt flere afgange fra Sandefjord. Rederiet med mange danske ansatte vil derfor nu udvide flåden til i alt fem færger
Fjord Line vandt sidste uge ekstra afgangsslots i en udbudskonkurrence, udskrevet af Sandefjord Kommune. Derfor vil Fjord Line nu investere i et skib nummer to til ruten mellem Sandefjord og Strømstad, oplyser rederiet i en pressemeddelelse.

Antallet af afgangstider ud fra norske Sandefjord er centrale i det tax free-baserede minicruise-marked, Fjord Line i stærk konkurrence med Color Line opererer i over den ydre Oslofjord på den to en halv time lange overfart til svenske Strømstad.

Color Line har været få ruten siden 1994, altså 20 år før Fjord Line brød monopolet, og har hidtil haft de mest attraktive afgangstider fra rutens norske udgangspunkt – en rute, der i altovervejende grad har norske indkøbsrejsende som markedsgrundlag.

Miljøvenlig færge

Sandefjord valgte imidlertid sidste år at lave et udbud på afgangstiderne fra den kommunalt ejede havn for dels at styrke konkurrencevilkårene og dels, med udbuddet, at tvinge de to rederier til at foretage miljøinvesteringer på ruten.

Derfor oplyser Fjord Line nu, at de nu vil investere i et skib til det ekstra afgangsslot, der ifølge rederiet bliver verdensklasse på miljøområdet.

- Vi går nu i gang med at finde et skib, hvor udslip og støj vil være reduceret til et minimum. Vi deler Sandefjord Kommunes miljøambitioner og kommer til at præsentere et skib, både passagerer og kommunens indbyggere vil sætte pris på, udtaler Fjord Lines norske CEO, Rickard Ternblom.

Hybrid-færge fra Color Line

Fjord Line er i øjeblikket ikke mere specifik i forhold til om de planlægger at bygge et nyt skib til ruten eller om planen er at købe et second hand-skib og så foretage en række miljøforbedrende opgraderinger.

Color Line bekendtgjorde tilbage i september i år, at de var parat til at bygge en 2.000-passagerer stor diesel-hybrid-færge, der ville kunne sejle gennem skærgårdene ud for rutens to havne alene på batteristrøm, hvis udbuddet fortsat sikrede dem den attraktive klokken 10-afgang..

Det løfte holder Color Line fast i, udtaler rederiets CEO, Helge Otto Mathisen til NRK. Udbuddet fratog godt nok Color Line en af deres afgange fra Sandefjord, men sikrede samtidigt netop klokken 10-afgangen..

Derfor går Color Line nu videre med nybygningsprojektet med hybrid-færgen, som fra 2020 skal sejle som eneste skib for Color Line på ruten, oplyser direktøren endvidere til NRK. Dermed udfases de to færger af ældre dato, rederiet i dag opererer på ruten..

Vækst på Oslofjorden

Fjord Line ombyggede forud for entreen på ruten i 2014 færgen ’Oslofjord’ til rollen som ren dagfærge med omfattende indkøbs- og minicruise-faciliteter.

Både Fjord Line og Color Line er norskejede rederier, men Fjord Lines i øjeblikket fire færger er alle registrerede i Dansk International Skibsregister, hvilket gør rederiet til en betydelig arbejdsgiver for både søfolk og cateringfolk i Danmark.

Det lykkedes ifølge Fjord Line at øge passagerantallet på ’Oslofjord’ med 18 procent i årets tredje kvartal i forhold til samme periode sidste år. Indregnes tallene fra rederiets hovedruter ud fra Hirtshals til Syd- og Vestnorge bød kvartalet på en passagerfremgang på ni procent, oplyses det.

Læs også:
Hybridfærge ind i konkurrencen på Oslofjorden
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.116