23948sdkhjf

Søfartens Ledere taber DIS-sagen i Højesteret

DFDS har fået medhold i den langvarige principsag. Rederiforeningen glæder sig, mens Søfartens Ledere nu vil gå andre veje.
Søfolk, der får deres løn udbetalt som et nettobeløb under den såkaldte DIS-ordning, skal ikke automatisk have reguleret deres løn, når der gennemføres generelle skattelettelser i samfundet.

Det står klart, efter at Højesteret onsdag har afgjort en sag, hvor to søfarende og deres fagforening Søfartens Ledere havde krævet mere i løn af DFDS. Højesteret er dermed enig med landsretten, der tidligere var nået frem til samme konklusion.

Skuffet fagforening

Søfartens Ledere accepterer dommen, men er skuffede, ifølge direktør Fritz Ganzhorn.

- Vi ønsker Danmarks Rederiforening og Skatteministeriet tillykke med sejren, som det hører til, når man har kæmpet en kamp. Dagens domme fra Højesteret kalder imidlertid på politisk handling og interesse for DIS, siger han og uddyber:

- Vi vil tage kontakt til Skatteministeren for at få drøftet denne problemstilling. Højesterets afgørelser i de to sager om henholdsvis DIS-løn og DIS-pension er modstridende og kalder således på en politisk ændring af reglerne på området, siger Fitz Ganzhorn. Han barsler desuden med andre tiltag:

- Vi vil også tage initiativ til en generel politisk drøftelse om en revision af DIS-nettolønssystemet. Vi har tidligere talt for en ændring fra det nuværende nettolønssystem til et bruttosystem, hvor de søfarende er på bruttoløn, betaler skat og får deres fradrag som alle andre danskere. Så kan Staten vælge at give et beløb svarende til skatten til rederierne som statsstøtte uden, at det går ud over de søfarende.

LÆS HELE FRITZ GANZHORNS KOMMENTAR TIL DOMMEN HER

Læs også: Søfolks skatteforhold afgøres i Højesteret

Baggrunden er, at søfolk, der er ansat under DIS-ordningen, ikke betaler indkomstskat. Ordningen har eksisteret siden 1988. Den bevirker, at rederierne ikke skal betale de søfarende så høj løn, som de ellers ville skulle.
Dermed er har rederierne bedre i stand til at klare sig mod udenlandske konkurrenter. Men det betyder også, at de søfarende ikke får samme gavn af skattelettelser som andre.

Skatterefom startede balladen

Den konkrete sag var foranlediget af skattereformen i 2010, hvor Folketinget sænkede skatten for almindeligt lønnede danskere.

Søfartens Ledere mente, at deres medlemmer burde have en lønstigning på den baggrund. Men det har Højesteret altså afvist.

3F også utilfreds

Ordningen kan ifølge fagforeningen 3F ses som statsstøtte til rederierne for at fremme beskæftigelsen til søs. Men den har ifølge 3F kostet søfolkene et trecifret millionbeløb. 3F, der blandt andet organiserer søfolk, anerkender imidlertid, at arbejdsgiverne har rettens ord for, at de har tolket loven rigtigt.

- Det er derfor selve lovgivningen, der diskriminerer søfolk og er helt forkert skruet sammen, siger Thorkild Holmboe-Hay der er søfartsansvarlig for 3F Privat Service, Hotel & Restauration, til Fagbladet 3F.

Tilfreds Rederiforening

Rederiforeningen, der som bekendt repræsenterer arbejdsgiverne, mener, at dommen vil sikre ro om rederiernes rammevilkår.

- Danmark er en af verdens største søfartsnationer, fordi vi har konkurrencedygtige rammevilkår, hvor nettolønsordningen er en hjørnesten, siger direktør i Rederiforeningen, Anne Windfeldt Trolle, i en pressemeddelelse.
- Ordningen er forudsætningen for, at vi kan beskæftige danske søfarende og være konkurrencedygtige, tilføjer hun.



FAKTABOKS: DIS-sagen

Ansatte på skibe under DIS får nettoløn og betaler ikke indkomstskat til det danske samfund. Skattebetalingen er dermed en slags statsstøtte til rederierne, der kan aflønne søfolk billigere, end hvis der skulle betales skat af lønnen (DIS-nettolønsordningen).

I 2010 fik danske lønmodtagere en skattelettelse på arbejdsindkomst. I den forbindelse ville Søfartens Ledere sørge for en tilsvarende fordel til danske sømænd. Og siden de ikke betaler skat, måtte det indebære en tilsvarende lønforhøjelse.

Det ville Danmarks Rederiforening ikke være med til, og i 2012 brød overenskomstforhandlingerne sammen. Siden er kampen fortsat i retssalene; Danmarks Rederiforening vandt sagen i Østre Landsret d. 19. november 2015, men Søfartens Ledere ankede til Højesteret.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093