Partnerskab snart klar til at plukke de første frugter
Ambitiøse Blue Innoship har nu et par år på bagen og de første resultater begynder at blive håndgribelige
Blue Innoship på Søfart
Søfart har tidligere skrevet om de enkelte projekter under Blue Innoship og innovationspartnerskabet selv.
Nyt dansk optimeringssystem sætter personlig performance i fokus
Kunsten at sætte den rigtige pris
Smuk ælling skal blive til endnu smukkere svane
Blue INNOship-projekt klar til søsætning
Søfart har tidligere skrevet om de enkelte projekter under Blue Innoship og innovationspartnerskabet selv.
Nyt dansk optimeringssystem sætter personlig performance i fokus
Kunsten at sætte den rigtige pris
Smuk ælling skal blive til endnu smukkere svane
Blue INNOship-projekt klar til søsætning
- Blue Innoship skal udvikle teknologier og kompetencer, som medvirker til at nedbringe skibsfartens emissioner. Ud over at forbedre miljøaftrykket, skal vi også skabe vækst og arbejdspladser ved at øge udviklingshastigheden på ny maritim teknologi med forretningspotentiale. Det her projekt skaber netop stor værdi for rederierne, da resultaterne leder til kontinuerlige besparelser på skibets brændstofforbrug. Det giver lavere omkostninger og lavere udledning,” fortæller Magnus Gary, Programme Manager i Blue Innoship.
Der er flere rederier i kredsen af deltagere i projektet. Både Lauritzen og Torm deltager, sammen med Vessel Performance Solutions, Force Technology og Aalborg Universitet.
- Vi gik med i projektet, fordi Torm havde behov for en metode til at vurdere skibenes brændstofforbrug og i særdeleshed malingstilstand og effekten af skrogbegroning. Vi har igennem det seneste år benyttet os af det nye system, som har bidraget væsentligt til at reducere vores brændstofforbrug. Så alt i alt har det været en god oplevelse for os i Torm, fortæller Kjeld Roar Jensen, som er Head of Fleet Systems i Torm.
Fra Danmarks Rederiforenings side hilser man den type innovation velkommen.
- Der er jo dobbelt-op med et projekt som det her. På den ene side understøttes dansk søfarts ambitioner på klimaområdet af konkrete handlinger og resultater, som vi ser det hos Torm. På den anden side, så er der bundlinje i det, og i en tid hvor rederierne i den grad skal have fokus på omkostninger, så er det kærkommen innovation. Det viser potentialet i det, som Innovationsfonden har sat skub i på det maritime område i regi af Inno+, fortæller Jesper Stubkjær, fungerende underdirektør i Danmarks Rederiforening.
Fakta: Blue Innoship
Det er et maritimt samfundspartnerskab med deltagelse af 36 leverandører, rederier, designvirksomheder, konsulenter, GTS institutter, universiteter og klassifikationsselskaber.
Formålet med samarbejdet er at skabe vækst, arbejdspladser og konkurrencedygtighed gennem udviklingen af miljørigtige løsninger til den maritime industri. Samarbejdet består af 14 projekter, der er inddelt i 5 arbejdspakker
Det samlede budget er på 120 mio. kroner hvoraf Innovationsfonden har investeret 50 mio. kroner, Den Danske Maritime Fond samt Orients Fond cirka 20 mio. kroner. og partnerne har investeret resten.
Det er et maritimt samfundspartnerskab med deltagelse af 36 leverandører, rederier, designvirksomheder, konsulenter, GTS institutter, universiteter og klassifikationsselskaber.
Formålet med samarbejdet er at skabe vækst, arbejdspladser og konkurrencedygtighed gennem udviklingen af miljørigtige løsninger til den maritime industri. Samarbejdet består af 14 projekter, der er inddelt i 5 arbejdspakker
Det samlede budget er på 120 mio. kroner hvoraf Innovationsfonden har investeret 50 mio. kroner, Den Danske Maritime Fond samt Orients Fond cirka 20 mio. kroner. og partnerne har investeret resten.
Kilde: Danmarks Rederiforening