Karpowership tager to mere
SKIBSSALG: Nu tages ’Mærsk Feeder’ og Mærsk Fighter’ også ud af offshoremarkedet til en fremtid som kraftværkskibe
Med frasalget af 'Mærsk Feeder' og 'Mærsk Fighter' har Maersk Supply Service én UT 745'er tilbage fra starthalvfemserne, 'Mærsk Frontier', der p.t. ligger i Munkebo. Foto: David Dodds
Det faktum, at skibene ombygges til en rolle uden for det presserede olie- offshore-marked, fremhæves da også i den pressemeddelelse, Maersk Supply Service har udsendt i forbindelse med skibssalget.
Heri oplyser rederiet ikke identiteten på køberen, men alene, at den videre drift hos den nye ejer gør, at skibene ikke længere kommer til at konkurrere i markedet.
Yderligere 12 skibssalg
Ifølge Søfarts oplysninger er ejeren dog selskabet Karpowership, et datterselskab til Karadeniz Energy Group, som er specialiseret i flydende kraftværker, hovedsageligt rettet mod tredjeverdens markeder, hvor el-infrastrukturen er mangelfuld.
’Mærsk Feeder’ har nu fået navnet ’Karadeniz Powership Goktay Bey’ og er omflaget fra DIS til Liberia. Det samme er ’Mærsk Feeder’, nu med navnet ’Karadeniz Powership Mentin Bey’. Ingen af parterne har oplyst handelsprisen på de to norskbyggede søsterskibe.
Det aktuelle salg efterlader Maersk Supply Service med en flåde på 51 skibe. I det igangværende flådereduktionsprogram, på op til 20 skibe over de næste 18 måneder, udestår således stadig op til 12 skibssalg.
Læs også:
Fjerde Maersk Supply Service-skib til Tyrkiet
Mærsk sælger F-type-skib til Karadeniz Energy Group