Mærsk-familien klar til bølge af børsnoteringer
»Selskaberne hænger ikke sammen, og der er ingen synergier, og der vil derfor blive fundet løsninger på dem enkeltvis. Det tegner til at blive børsnoteringer, men der kommer ikke en ny samlet gruppe af energiselskaber, hvor der også vil være en konglomeratrabat,« siger en centralt placeret kilde til Berlingske.
Kilder oplyser til Berlingske, at planerne langt fra er endeligt vedtaget, og at de fortsat kan blive ændret.
Det er uklart, om det hele tiden har været planen at dele Maersk Energy yderligere, eller om det er udtryk for en ændring af strategien for fem uger siden. Blandt investorerne er der ingen tvivl om, at det var ulogisk at skabe et nyt energikonglomerat bestående af flere selskaber.
Maersk Energy kan ende som en parentes
A.P. Møller - Mærsk oplyste i september, at det store danske selskab i første omgang vil blive splittet i to dele – en transportdivision og en energidivision.
Transportdelen kommer til at bestå af en række selskaber med verdens største containerrederi Maersk Line som den centrale enhed. Der er flere synergier mellem selskaberne her, og transportområdet vil derfor fortsætte samlet som et af Danmarks største børsnoterede selskaber.
Det andet område, Maersk Energy, kan derimod blive en parentes i den store, danske virksomheds historie. For bliver planerne ført ud i livet, som de ligger nu, vil A.P. Møller - Mærsk sende olieselskabet Maersk Oil, forsyningsselskabet Maersk Supply Service og Maersk Drilling, der udlejer borerigge, på børsen hver for sig.
Det sker muligvis også for tankrederiet Maersk Tankers, der blev stiftet af A.P. Møller i 1928. Men det selskab kan også ende med at blive solgt til Mærsk-familiens A.P. Møller Holding, som i dag ejer 50,1 procent af stemmerne og 41,5 procent af aktiekapitalen i A.P. Møller-Mærsk.