Samsø-færge lukker ned for vinteren
FÆRGER: Samsø Expressen meddeler, at færgen stopper med øjeblikkelig virkning frem til ultimo april næste år
Det lå måske i kortene, at det ville blive en udfordring i sig selv at få ruten i sving i det hele taget. Men en hård opstart med stop på 18 dage i højsæsonen for den nye færgeforbindelse har gjort ekstra ondt. Og det har det også gjort. De tekniske problemer med færgen har betydet færre passagerer end beregnet - og håbet på - og derfor har ruten nu bebudet et stop for sejladserne med øjeblikkelig virkning. Men med klare planer om at starte op igen ultimo april næste år.
Ifølge rederiets pressemeddelelse vil man benytte de kommende måneder til dels at sikre, at 'Issehoved' er helt sejlklar til næste sæson, dels at trimme organisationen. Formentlig med i hvert fald imidlertid afskedigelse af en del af færgens ansatte.
Om erfaringerne fra rederiet
”Vi har bevist, at det her er et holdbart projekt, og at vi kan drive en færgerute mellem Samsø og Aarhus. Vi har gjort os en masse gode erfaringer og har fået løst mange af de udfordringer, der været undervejs, og som der altid vil være ved et nyt projekt af denne størrelse”, fortæller Hans Christian Hesseldal, talsmand for Samsø-Aarhus Expressen.
Det er ikke nogen hemmelighed, at Samsø-Aarhus Expressen var meget uheldig midt under sommerens højsæson, hvor vi havde tekniske problemer, der gjorde at Issehoved lå stille i 18 dage. For at undgå den slags i fremtiden, er det vigtigt at færgens tekniske installationer nu får en grundig overhaling, så den er klar til den 28. april. Sommerens uheld er en af de væsentlige årsager til, at Samsø-Aarhus Expressen har haft lidt færre passagerer end ventet. Samtidig må vi erkende, at de tekniske udfordringer og dermed lavere antal passagerer har gjort, at vi med fordel kan spare på de driftsmæssige omkostninger ved at holde en vinterpause.
”Nu skal vi bruge pausen til at trimme organisationen ud fra de erfaringer vi har fået indtil nu, det arbejde er allerede i fuld gang. Desuden bruger vi pausen her i de koldeste måneder til at få 'Issehoved' i dok. Et arbejde der skal gøres under alle omstændigheder. Det giver rigtig god mening at bruge lavsæsonen til det arbejde, da der er færrest passagerer på det tidspunkt”, fortsætter Hans Christian Hesseldal.