Maersk Line vil fortsætte i Alang
SKROTNING: Ifølge sitet Recycling International er Maersk Line slet ikke færdig med at bruge Alang som ophugningsspot
Udtalelsen fra Annette Stubbe lyder på, at rederiet har valgt Indien og Alang, fordi det vil kunne hjælpe den lokale ophugningsindustri (ud fra Maersk Line-standarder) til at hæve niveauet på de miljømæssige og arbejdsmiljømæssige nøglepunkter, Maersk Line er blevet kritiseret for at underminere ved at vælge Alang i første ombæring.
Indrømmer økonomisk incitament
De to første Maersk Line-skibe, der er sendt til Alang - 'Maersk Wyoming' og 'Maersk Georgia', er endt på ophugningsværftet Shree Ram Vessel Scap Yard, hvor de dog også er placeret direkte på stranden før ophug, og ikke i en ophugningsdok. Annete Stube skulle ifølge de indiske medier have påpeget, at værftet er et af fire værfter i området, der nu har startet med at operere på langt højere niveau end skrotningen tidligere (og andre steder) foregår under.
Endvidere arbejder Maersk Line tæt sammen med delstaten Gujarats Maritime Board om at få sat forbedringer i gang i Asien største ophugningslokalitet. Herunder med sigte på at ramme IMO og organisationens Hongkong Konvention som minimumstandard. Maersk Line har dog også tidligere meldt klart ud, at man har sat kikkerten mod Alang ud fra økonomiske hensyn. Og at rederiet har behov for selv at få skrottet flere skibe end tidligere.
Typisk har Maersk Line førhen afhændet sine skibe, inden de nåede ophugningsstadiet. Men overkapacitet i containerbranchen og et sløjt second hand-marked har betydet, at også Maersk Line nu i højere grad må gå direkte efter endestationen som udfasningsvalg.
Kilde: Recycling International