Blå fremtidsforsker udfordrer den maritime industri
Anerkendte maritime fremtidsforskere indleder andendagen på Danish Maritime Technology Conference.
Hun er CEO for Futurenautics Group og medlem af et internationalt netværk af fremtidsforskere The Futures Agency. Hun har rådgivet store virksomheder inden for dagligvarer, medicin, teknologi samt ikke mindst shipping og den maritime industri, hvor hun har udbredt sig om forandringer og sammenhænge i den globale økonomi, teknologi og strategisk forretningsudvikling.
Forandringer kræver nyt mind set
I et nyligt interview om udfordringer i shipping taler hun om dramatiske forandringer, der udspringer af ny teknologi, herunder Big Data, som hun kalder en ny og smart måde at få svar på spørgsmål, som man længe har ønsket at stille.
Hun taler om, at det afgørende ikke bliver at anvende teknologien i sig selv, men at søge en helt ny opfattelse, et nyt ’mind set’, for eksempel ved at se med nye øjne på kundernes behov i forhold til den ydelse, man traditionelt har leveret. For shipping handler det ifølge Kate D. Adamson om at komme væk fra tanken om blot at flytte varer fra A til B samt at købe og sælge skibe. Man skal hellere se på hele værdikæden og gentænke måden at levere varen på.
Kate D. Adamson taler meget om at være åbensindet og at tage ved lære af andre brancher. Om udfordringer med at tiltrække arbejdskraft i fremtiden påpeger hun, at det ikke er sundt for en branche at leve så meget i sin egen verden, som shipping og den maritime industri gør.
Kilde: Danske Maritime