Husk at sikre skatten som indtægtskilde
Danske Maritimes direktør, Jenny N. Braat, slår på tromme for at indføre en maritim montørordning
Danske Maritime har foreslået, at man indfører en maritim montørordning, som målrettet kan bidrage til vores fortsatte innovation og fastholdelse af vores dygtige medarbejdere. Denne ordning er vurderet til at koste samfundet 70 mio. kroner – eller omkring 0,01 procent af de 6,9 mia. kroner, som den maritime industri betaler i skat.
Staten har et årsbudget på cirka 700 mia. kroner I de årlige finanslovsforhandlinger drøfter danske politikere altid brøkdele, herunder topskat, boligskatter og så videre.
- Vi mener, at 70 mio. kroner er en ringe udgift i statens budget for at sikre en fortsat stærk maritim industri set i forhold til den pris, som man kan risikere at skulle betale, hvis man ikke indfører en maritim montørordning, skriver Jenny N. Braat og fortsætter:
- Når politikerne understreger, at de skal sikre finansieringen af diverse forslag, vil det altid på den ene eller anden måde ramme de borgere, som rent faktisk bidrager til samfundet i kraft af deres arbejde. Men sandheden er jo, at kagen kun bliver større, hvis eksporterhvervene bliver mere konkurrencedygtige. Kagen vokser ikke på grund af den ene eller anden form for omfordelingspolitik, kun på basis af reel produktion og udvikling.
Konkurrencedygtige rammebetingelser for den maritime industri vil til gavn for hele Danmark, lyder det. For industrien er overalt: Fyn, Nordjylland, Sønderjylland, Vestkysten, Ærø, Sydhavsøerne og Hovedstadsområdet. Industrien har medarbejdere på alle uddannelsesniveauer, lige fra den dygtige faglærte industritekniker eller smed, over den gode professionsbachelor som maskinmesteren og til ingeniøren. Den globale branche bidrager årligt med cirka 6,9 mia. kroner i skat eller cirka en procent af det danske statsbudget samt 43.000 jobs til samfundet.