23948sdkhjf

Mærsk slækker krav til miljø og sikkerhed på ophugning

To store Mærsk-containerskibe er ved at blive hugget op på åben strand i Alang, Indien. Mærsk har i årevis vendt sig mod metoden, der betragtes som ekstremt farlig for både arbejdernes sikkerhed og miljøet, men ændrede holdning i februar i år, med udsigt til at kunne spare en milliard kroner på de op mod 100 Mærsk-fartøjer, som skal skrottes frem til 2020, skriver Politiken søndag.

Den nye accept af at hugge op på åben strand forklarer Mærsk med, at man har fundet et indisk værft, Shree Ram, hvor arbejdere og miljø er langt bedre sikret end andre steder.

I maj og juni blev de 20.000 tons tunge og 292 meter lange containerskibe ’Maersk Wyoming’ og ’Maersk Georgia’ sejlet op på stranden ved Shree Ram-værftet, og indiske arbejdere med flammeskærere er lige nu i gang med at skære giganterne i småstykker, så stålet kan genbruges. En fotograf har for mediecentret Danwatch i august skaffet sig adgang til værftet, som er omgivet af høje mure og med adgang forbudt for uvedkommende.

Med skjulte fotooptagelser dokumenterer han ifølge Politiken som den første, hvordan ophugningen af skibe foregår på Shree Ram-værftet. Billederne viser, at sikkerheden for de indiske arbejdere ikke lever op til de standarder, som Mærsk siger, at de kræver af værftet i Indien, skriver avisen. Det vurderer blandt andre Peter Hasle, professor ved Center for Industriel Produktion, Aalborg Universitet, efter at have set billederne.

»Det er tydeligt, at ledelsen accepterer, at arbejdet udføres uforsvarligt. Det virker, som om Mærsk bruger standarden som et billede på, hvor pænt og ordentligt de får ophugget deres skibe. Men realiteten er, at standarden på ingen måde overholdes«, siger Peter Hasle til Politiken.

Mærsk erkender, at ikke alt er perfekt på Shree Ram-værftet, men vil arbejde sammen med virksomheden om at forbedre forholdene, siger Annette Stube, Maersk Groups direktør for bæredygtighed.

»Der er en udvikling i gang på Alang, som vi gerne vil støtte. De er ikke perfekte; der er mangler«, siger Annette Stube til Politiken.

Hun medgiver, at standarden for især sikkerhed er lavere på stranden i Alang end på de værfter i Kina og Tyrkiet, hvor Mærsk har skrottet sine skibe de seneste 10 år, men som ville være en milliard kroner dyrere at bruge til rederiets omfattende ophugningsprogram frem til 2020.

Ingvild Jenssen fra organisationen Shipbreaking Platform, som kæmper imod skrotning af skibe på åben strand, giver over for Politiken ikke meget for Mærsks erklærede ambitioner om at hæve standarden i Indien.

»Mærsk sender sine skibe på stranden for at opnå den ekstra profit, som ligger i at vælge en lavere standard«, mener hun.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078