Sverige indfører tonnageskat
Fra den 1. januar 2017 kommer der en ekstra afgift på forsendelser i Sverige
Skattereformen er længe ventet hos rederier og fagforeninger i den maritime sektor.
"Beslutningen er meget ventet, og vi er glade og lettede over, at reformen endelig er på plads," siger Pia Berglund, direktør i Svensk Sjöfart.
"Søtransport og den maritime industri i Sverige har et stort vækstpotentiale," siger Mikael Huss, administrerende direktør i Sjöbefälsföreningen.
"Ved at investere i denne frivillige skat får vi flere arbejdspladser i hele den maritime industri, som også vil bidrage til den svenske økonomiske vækst. Erfaringer fra andre søfartsnationer i Europa viser klart, at indførelsen af en tonnageskat har ændret deres nedadgående tendens, tilføjer han.
Fakta:
Tonnageskatten giver rederierne mulighed for i Sverige at betale ud fra faste satser baseret på størrelsen af de fartøjerne deres flåde. Tonnagen - i stedet for den faktiske fortjeneste - beskattes på normal vis.
Tonnageskatteordningen er nu standard i alle EU-lande. Systemet er også godkendt inden for rammerne af EUs politik for statsstøtte. Europa-Kommissionen anbefaler det også som en måde at styrke den europæiske skibsfarts position.
Tonnageskatten giver rederierne mulighed for i Sverige at betale ud fra faste satser baseret på størrelsen af de fartøjerne deres flåde. Tonnagen - i stedet for den faktiske fortjeneste - beskattes på normal vis.
Tonnageskatteordningen er nu standard i alle EU-lande. Systemet er også godkendt inden for rammerne af EUs politik for statsstøtte. Europa-Kommissionen anbefaler det også som en måde at styrke den europæiske skibsfarts position.