Hurtigrutens nye skibe får hybriddrift
ALTERNATIV BUNKER: De to nybygninger til Hurtigruten kommer til at introducere hybriddrift I krydstogt.
Computertegning af Hurtigrutens nye generation af kombinerede kystpassagerskibe og arktiske ekspeditionskrydstogtskibe. Illustration: Hurtigruten
Det første af de to 600 passagers store skibe får således integreret en batteripakke i sit dieselelektriske maskineri, som gør skibet i stand til at sejle op til 30 minutter alene på elektricitet.
Det andet skib tager hybriddrift skridtet videre med et anlæg, der svarer det dem, der i dag allerede er i drift hos Scandlines på ruten mellem Rødby og Puttgarden, eller helt aktuelt i nybygningen ’OV Bøkfjord’, som Hvide Sande Shipyard forleden leverede til den norske stat.
Det vil sige, et hybridt anlæg, hvor et af skibets gensets er udskiftet med en stor batteripakke, der enten lades eller afgiver power, hvilket tillader de dieseldrevne gensets hele tiden at blive drevet på en optimal last.
LNG er allerede under udbredelse i krydstogt
Det er Rolls-Royce Marine, der står for udviklingen af de hybride maskinerier både på Hurtigrutens nye skibe samt på nybygningen fra Hvide Sande. Hurtigruten oplyser, at valget af hybriddrift repræsenterer en ekstrainvestering på 124 mio. norske kroner, men at staten samtidigt bidrager med 45,1 mio. kroner.
Det er første gang, at hybriddrift finder ud i nybygninger, der bl.a. skal opereres i krydstogtsegmentet, mens LNG-drift allerede er en realitet på enkelte nye krydstogtskibe. En stor del af Carnivals aktuelle nybygningsprogram frem til 2022 består ydermere af LNG-drevne krydstogtskibe.
Det er det norske Kleven Verft, der skal levere de to nybygninger til Hurtigruten. Dette kommer til at ske i henholdsvis 2018 og 2019. Der er optioner på yderligere to skibe.
Læs også:
Nye skibe til Hurtigruten fra norsk værft allerede fra 2018
OV Bøkfjord’ er to skibe i ét