"Gamle" neopanamax'ere i udstyrsknibe
Manglende udstyr sætter stop for brug af den udvidede Panamakanal for mange store tankere. Særlige tekniske krav til tankskibe for passage af det nye kanalsystem holder dem udenfor.
Det er ikke nok at have en solid pullert på fordækkert. Der skal særligt grej til for at få lov at passere Panamakanalens sluser. Foto: PCA
Manglerne relaterer særligt til, at skibene ikke er bygget til at skulle betjenes af de slæbebåde, der i det nye slusesystem har overtaget førerrollen frem for de lokomotiver, der anvendes i det gamle system. Og selv om skibene størrelsesmæssigt kvalificerer sig til at passere systemet, så kan man ikke omgå regler for udstyr. Og det betyder, at skibene for at bruge kanalen typisk må om ad et værftsbesøg - der oftest ikke lige ligger i managementplanen hos operatørerne.
De nye standardkrav til fortøjningsudstyret har sådan set længe været annonceret - faktisk siden planerne for kanalen blev åbenbaret. Men ændringskravene er åbenbart generelt ikke tænkt ind i byggeplanerne for de pågældende skibe, der er leveret sidenhen. Eller i retrofitplanerne for endnu ældre skibe under deres løbende værftsophold. Ifølge analytikere i branchen er det op til en samlet tredjedel af flåden af såvel aframaxere (ca. 900 skibe) som suezmaxere (ca. 500 skibe), der er i problemer. Dog flere aframaxere end suexmaxere.
Det er ikke det store, det koster at installere det nye udstyr i sig selv. Det koster faktisk småpenge pr. skib på mellem 1.000 og 3.000 dollars. Men det skal ses i sammenhæng med, hvad det koster en operatør i det hele taget at tage skibet ud af drift nogle dage for at få foretaget opgraderingen. Så det vil typisk først ske, når skibene alligevel skal i dok, lyder vurderingen fra markedseksperter. I mellemtiden må både operatørerne og Panamakanalen se lidt tabt fortjeneste sluset uden for rækkevidde. På den anden side estimeres det, at man kan spare op imod 300.000 dollars på en rejse, der går gennem Panamakanalen i stedet for rundt Sydamerika.
Kilde: gcaptain