23948sdkhjf

RAL-formand også klar til at slippe markedskræfterne løs

Giver det billigere og mere fleksibel transport af varer til de grønlandske havne er bestyrelsen i Royal Arctic Line klar til at drøfte koncessionen.
Verner Hammeken denne uge for, at Royal Arctic Line (RAL) dropper monopolet på søfragt, når partnerskabet med islandske Eimskip falder på plads.

Læs mere: Islandsk partnerskab kan få Royal Arctic Line til at opgive monopolet

RALs bestyrelsen nikker nu anerkendende til idéen. Det skriver ShippingWatch.

Formand Kuno Fencker giver overfor mediet udtryk for, at han ser flere fordele ved et monopolbrud. Han melder sig derfor klar til at drøfte muligheden med politikerne i Landstinget, som har udpeget RALs bestyrelse. Blandt andet fordi det i hans optik er værd at se på, om det nuværende system betjener de grønlandske bygder bedst og billigst muligt.

- Vi har rimeligt faste omkostninger, fordi vi har brug for et vist antal skibe for at leve op til betingelserne i koncessionen. Jo mere fleksibilitet vi har i forhold til at skrue op og ned for rater og sejlplanen, jo bedre kan vi udnytte vores kapacitet, siger Kuno Fencker til ShippingWatch.

Det forestående samarbejde mellem Eimskip og Royal Arctic Line omhandler lange internationale ruter og kapacitetsdeling samt færre og større skibe på cirka 2.000 TEU. Samarbejdet afventer stadig godkendelse fra konkurrencemyndighederne i Island og EU samt Grønlands Selvstyre.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156