Fejldeklareret last er skyld i 27 procent af farlige situationer
The UK P&I Club henviser til statistikker, som peger mod, at op til 27 procent af alle ulykker relateret til skibes last kan henføres til, at lasten er fejldeklareret. Det er kun dårlig emballering, som kan vise højere tal. Det skriver Maritime Executive.
“Da omkring 10 procent af al containerlast er farligt gods, er det stort set alle containerskibe, som falder ind under reglerne,” siger Risk Assessor David Nichol.
"Man minimerer risikoen for, at der opstår en nødsituation, og at besætningen i tilfælde af brand har de nødvendige informationer til at kunne agere hurtigt og korrekt. Derfor skal skibsføreren være udstyret med en korrekt, universelt anerkendt beskrivelse af godset og de potentielle farer, det måtte udgøre.”
Følgende faktorer medvirker, individuelt eller i kombination, til at skabe/hindre farlige situationer:
• Forkert eller manglende deklarationer fra afskibere
• Kvalitet eller art af emballering
• Ukorrekt dokumentation og mærkning
• Manglende professionalisme i container packing-processen
• Menneskelige faktorer – regionale, kulturelle og selskabsmæssige holdninger til gode arbejdsprocedurer og overholdelse af regler
• Uopdagede uregelmæssigheder i produktionen af godset
• Dårlig håndtering eller tabte containere
For eksempel har der nyligt været tilfælde af fejldeklareret Kalciumhypoklorit, som er ustabilt og ved høje temperaturer kan resultere i alvorlige brande og eksplosioner, og som hører under klasse 5.1 i IMDG Code. Det er blandt andet blevet deklareret som blegemiddel eller desinfektionsmiddel.
”Det er et krav i IMDG Code, at en last bliver deklareret under sit ”korrekte shipping-navn” for at undgå tilfælde af forkert deklaration. Kalciumhypoklorit er et korrekt shipping-navn, og bør derfor kun sendes under det navn med det tilsvarende UN-nummer,” siger Nichol videre.
Maersk Line indfører forbud
Nye guidelines fra The International Group of P&I Clubs og shipping line-medlemmer i the Cargo Incident Notification System (CINS) skulle gerne gøre op med disse ulykker.
Mellem 1997 og 1999 var der seks alvorlige hændelser på containerskibe med forskellige former af Kalciumhypoklorit på skibene ‘Contship France’, ’Maersk Mombasa’ , ’Sea Express’, ’DG Harmony’, ’Aconcagua’ and ’CMA Djakarta’.
I 2012 var der en eksplosion på containerskibet ’MSC Flaminia’ og i 2006 en lignende brand på ‘Hyundai Fortune’.
Maersk Line har forbudt Kalciumhypoklorit som containerlast. I juli 2010 brød en sending Kalciumhypoklorit I brand på’Charlotte Maersk’ undervejs mellem Malaysia og Oman. Besætningen på 25 mand modtog efterfølgende en speciel IMO Bravery Award for deres eminente og modige slukning af branden, som bredte sig hurtigt med op til 15 meter høje flammer.
Kilde: Maritime Executive