Karstensens Skibsværft rykker med endnu to ordrer
Det nordjyske værft har landet ordrer på to nye trawlere til henholdsvis norske og svensk registrerede interesser.
Med ordren er Karstensens Skibsværft igen oppe på at have ordre på 13 pelagiske enheder, der knytter sig til leveringerne af den (foreløbigt9 sidste inspektionsenhed til Søværnet ('Lauge Koch') og ombygningen af en containerfeeder til live stock carrier for Corral Line i Egernsund. Sidstnævnte forventes klar rundt årsskiftet, mens 'Lauge Koch' er lige på trapperne med forventet overlevering fra værftet til Søværnet om en måneds tid. Herefter skal den så gennem Søværnets egen endelige klargøringsproces med installation af diverse elektronisk udstyr etc.
Nybygningsordren til Norge gælder en skib til kombineret trawl- og notfiskeri, hvor trawlfiskeriet primært består af blåhvilling (norsk: Kolmule) med primært fiskeri vest af Irland. Øvrig fiskeri efter primært sild og makrel drives med not. Det nye fartøj skal drives efter samme principper. Familierederiet blev i øvrigt helt etableret tilbage i 1917, og i dag er det fortsat Hepsø familien som ejer og driver selskabet. Tredje generation består af 4 søskende, hvor Audhild Hepsø er daglig leder af rederiet. Hendes 2 søstre, Kristin Hepsø og Marit Hepsø er medejere og partnere. Broderen Petter Hepsø er også medejer og aktiv som styrmand ombord på ”Rav”. Marit Hepsøs mand, Henning Sundet er maskinchef, og fjerde generation er også aktive om bord, meddeler Karstensens Skibsværft - med henvisning til, at værftet selv som et kuriosum blev etableret i 1917, og dette selskab drives i dag også af tredje generation..
Hepsø-rederiets nybygning vil blive familiens niende nybygningsprojekt. Karstensens Skibsværft har med nye 'Rav' ordrebogen nybygninger i ordre til de kommende 3 år. Værftet må derfor betegnes som absolut førende på dette område. Nye 'Rav' skal leveres i Oktober 2018. Kontraktsummen er omkring 215 mio. kroner.
Dennye ordre følger tæt op af en lidt mindre nybygningsordre til et Donsjö-registret rederi. Det gælder en 63 meter lang trawler, som i april 2018 skal leveres til B-C Pelagic under navnet 'Clipperton'. Fartøjet, der bliver 12,8 meter bredt, får en hovedmotor på 2.999 kW. Kontraktsummen er ikke anført.