ABB fik ordre på strømanlæg til HH Ferries
TEKNIK: Verdens største kommende eldrevne færger - på HH Ferries' Helsingør-Helsingborg-rute - får anlæggene leveret af ABB i en helt nyudviklet automatiseret udgave.
De to færger, 'Tycho Brahe' og 'Aurora', vil efter ombygningen til eldrift udelukkende sejle ved hjælp af strøm fra deres batterier på turene mellem Helsingør og Helsingborg. Den nye batteriløsning vil bidrage til at reducere de samlede emissioner fra HH Ferries' totale flåde med mere end 50 procent, vurderer ABB. Batterikabinettets kapacitet på 8.320 kWh til de to færger svarer til 10.700 bilbatterier.
Som noget specielt indgår et andet speciale fra ABB's vidtspændende koncern i det nye setup. Nemlig en type industrirobot. ABB’s IRB 7600-robot indgår således som en del af løsningen til den nye opladerstation. Alle procedurerne, før skibet lægger til kaj, er baseret på 3D-laserscanning og trådløs kommunikation mellem skib og land. 400 mm inden færgen når kajen, vil robotten automatisk række ud og hente landkablet fra færgen. En kabelrulle frigiver kablet, og robotten fører derpå selv stikkene til de modsvarende stik placeret under robotten. Når forbindelsen er etableret, flytter robotten tilbage til sin udgangsposition, og de automatiske døre på færgen lukkes. Alt sammen fuldautomatisk.
“Denne ordre er indbegrebet af, hvad vi kan i ABB,” siger Juha Koskela, direktør for ABB’s forretningsenhed Marine & Ports. “Disse meget innovative løsninger er i tråd med vores Next Level-strategi, der fokuserer på effektivisering og reduktion af miljøpåvirkningen.”
For ABB er ordren endnu en milepæl i det maritime passagersegment.
“På den baggrund er vi meget tilfredse med, at vi sammen med ABB kan anvende afprøvet teknologi på en innovativ måde og være i stand til at skabe en ny metode til at bibeholde vores position med en meget effektiv rute med stor kapacitet,” siger CEO Henrik Rørbæk, HH Ferries Group. “Ud fra et miljømæssigt synspunkt investerer vi i morgendagens ansvarlige teknologiske løsninger på vej mod en grønnere fremtid.”
Investeringen er medfinansieret af INEA, EU’s Forvaltningsorgan for innovation og netværk.